Статті КСЯСМ (ДМетІ)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Статті КСЯСМ (ДМетІ) by Subject "cold rolling"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Determination of Particular Relative Reduction in Cold Rolling of Thin and Extra Thin Strips to Implement the Process with the Least Force(National Academy of Sciences of Ukraine, Publishing House Akademperiodyka, 2022) Vasilev, Ya. D.; Samokish, D. N.; Bondarenko, Oksana A.; Mospan, N. V.ENG: Introduction. It has been theoretically established and experimentally confirmed that the elastic deformations of rolls and strips in cold rolling have a significant and, in the case of thin rod rolling, a crucial effect on all process parameters. Problem Statement. The influence of the elastic-plastic interaction of a thin strip with rolls, the tension, the temperature and rate of deformation, and the strength of strip material shall be taken into account for developing a modern theory of longitudinal cold rolling. Purpose. Modeling and forecasting the parameters of cold rolling of thin and extra thin strips. Materials and Methods. To solve this problem, the conditions of rolling strips made of 08kp steel with different degrees of preliminary metal hardening, which reflected the features and regularities of hardening the strip material in the multicellular state line, have been modeled. The partial relative reductions vary within 0.02—0.35, with the initial data corresponding to the most characteristic conditions of cold rolling of thin and extra thin steel strips on operating mills taken. Results. The quantitative data on the influence of the strip thickness, at the entrance to the deformation zone, partial and preliminary relative reduction during cold rolling on the process conditions with the least force. For the first time, the conditions and range of partial relative reductions for the cold rolling process of thin and extra thin strips with the least force have been determined. It has been established that in the case of cold rolling of thin and extra thin strips made of unriveted and pre-hardened steel, varying partial relative reductions within the range from 0.1 to 0.30—0.35 provides the realization of process with the least force. Conclusions. The implementation of cold rolling process with the least force is advantageous in terms of energy saving and manufacturability, as it allows reducing the specific consumption of electricity and expanding the range of cold rolling mills for smaller thicknesses of rolling strips and indicates the need to determine conditions for such a process.Item Обоснование модели и определение параметров упруго-пластического очага деформации при холодной прокатке(Карагандинский государственный индустриальный университет (Казахстан), 2021) Василев, Янаки Димитров; Бондаренко, Оксана Анатольевна; Самокиш, Дмитрий НиколаевичRUS: Предложена физически обоснованная модель упруго-пластического очага деформации при холодной прокатке, отражающая особенности и закономерности контактного взаимодействия тонкой полосы с валками. В соответствии с предложенной моделью очаг деформации при холодной прокатке состоит из трех зон (участков): упругого сжатия, пластической деформации и упругого восстановления полосы. Это позволяет учитывать совместное количественное влияние пластического обжатия полосы, упругого сжатия валков и упругих деформаций полосы, полосы при определении силового взаимодействия металла с инструментом. Для реализации модели упруго-пластического очага деформации получены корректные решения для определения: а - длины упруго-пластического контакта полосы с валками; б - относительной протяженности зон (участков) упругого сжатия и упругого восстановления полосы; в - среднего контактного нормального напряжения при холодной прокатке с учетом упругого сжатия валков и полосы. С использованием предложенной модели исследовано влияние условий холодной прокатки и дрессировки на параметры упруго-пластического очага деформации. Установлено, что учет упругой деформации полосы, прежде всего ее упругое восстановление при дрессировке и прокатке с малыми обжатиями (г < 0,05 — 0,10) вызывают значительное относительное увеличение длины упруго-пластического очага деформации i (i=l_c/√R∆h), достигающее трех-семикратных величин. В этих условиях прокатки (дрессировки) протяженность зоны упругого восстановления полосы может составлять до 23-32% от всей длины упруго-пластического очага деформации. Впервые получены количественные данные об относительном приращении длины упруго-пластического очага деформации за линией соединяющей центры вращения валков (параметр x_1/l_c ). Установлено, что значения этого параметра, представляющего собой сумму относительных приращений длины упруго-пластического очага деформации за линией, соединяющей центры вращения валков, вызванных упругим сжатием последних x_1в/l_c и упругим восстановлением полосы x_1п/l_c может достигать 0,49, но не более 0,5. Таким образом параметр x_1/l_c является своеобразным критерием существования и устойчивости процесса холодной прокатки. Предложенные в работе решения и результаты исследований рекомендуются для использования при совершенствовании теоретических основ процесса холодной прокатки и оптимизации режимов деформации на станах холодной с учетом особенностей и закономерностей упруго-пластического взаимодействия тонкой полосы с валками.