Статті КМЕіСГД (ДМетІ)
Permanent URI for this collection
ENG: Articles
Browse
Browsing Статті КМЕіСГД (ДМетІ) by Subject "asceticism"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Історико-філософський та богословський вимір православ’я у творчій спадщині П. Євдокимова(КЗВО «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради», Дніпро, 2023) Борисова, Тетяна ВікторівнаUKR: У статті здійснено загальну оглядову філософськогносеологічну візію поглядів П. Єфремова на православну картину світу. Було окреслене предметне поле онтогносеологічних, методологічних та антропологічних складових світоглядної позиції П. Євдокимова. Визначена позиція мислителя відносно філософських та богословських складових генези православного вчення. Підкреслюється намагання П. Євдокимова визначити особливості епістемологічних традицій пізнання людиною тваринного світу та нетоварного Бога в східній гілці християнства. Проаналізовано роздуми мислителя щодо звʼязку між конфесіями в християнстві на основі давньогрецької філософії та богословської традиції перших п’яти століть. Виокремлена особлива роль у цьому процесі іудейської, та візантійської культур, а також вчень Платона та Аристотеля. Була розглянута есхатологічна характеристика християнства в поглядах П. Євдокимова як підґрунтя до розуміння містичної та сакральної природи діалогу Творця з людиною та світом. Висвітлені питання методологічного виміру пізнавальних можливостей людини на прикладі апофатичного та катафатичного способів осмислення образу Бога. Здійснено їх описовопорівняльний аналіз, виділені слабкі та сильні сторони, а також вплив цих методів в цілому на православну культуру мислення. Підкреслено бажання П. Євдокимова вказати на містичний та сакральний характер діалогу людини з Творцем в християнській картині світу. Простежені творчі спроби французького мислителя включити до свого аналізу низку нових понять, авторського їх наповнення, що формують наше уявлення про семантичний образ його філософії. Наголошується на особливому філософському статусі людини (як суб’єкта пізнання) у пізнавальній стихії людського духу, як свідка, коментатора, учасника та інтерпретатора. Проблема любові розкривається через епістемологічний компонент, важливими елементами якого виступають поняття «серця» та «аскези». Чим підкреслюється роль чернечого досвіду християнства у формуванні православної традиції мислення. Досліджується погляд П. Євдокимова на особливий спосіб тлумачення Святого Письма та Святоотчого спадку – через почуття, як форму екзегези, яку мислитель називає «інстинктами східного православ’я».