ННІ Придніпровська державна академія фізичної культури і спорту (ННІ ПДАФКіС)
Permanent URI for this communityhttps://crust.ust.edu.ua/handle/123456789/20360
ENG: SEI “The Prydniprovska State Academy of Physical Culture and Sports”
Browse
Item Теоретична підготовка як засіб підвищення мотивації до занять волейболом у здобувачів закладів фізичної культури і спорту(Український державний університет науки і технологій, Навчально-науковий інститут «Придніпровська державна академія фізичної культури і спорту», Дніпро, 2025) Волощук, Катерина ВікторівнаUKR: Дисертаційну роботу присвячено науковому обґрунтуванню структури та змісту теоретичної підготовки як засобу підвищення мотивації до занять волейболом у здобувачів закладів фізичної культури і спорту Мета дослідження – теоретично обґрунтувати й експериментально перевірити структуру та зміст теоретичної підготовки з волейболу для підвищення мотивації здобувачів ЗВО фізичної культури і спорту в умовах дистанційного навчання. Завдання дослідження: 1. Проаналізувати сучасний стан та підходи щодо забезпечення теоретичної підготовки у волейболі, як засобу підвищення мотивації студентів закладів фізичної культури та спорту до опанування майбутньою професією, на основі науково-методичної літератури. 2. На основі анкетування, визначити думку волейболістів-аматорів та здобувачів освіти ЗВО фізкультурного профілю щодо форм та засобів теоретичної підготовки волейболістів при дистанційній формі навчання. 3. Здійснити експертну оцінку щодо ранжирування розділів та тем теоретичної підготовки з волейболу при дистанційній формі навчання. 4. Розробити алгоритм контролю та оцінювання теоретичної підготовленості з волейболу здобувачів ЗВО фізичної культури і спорту. 5. Науково обґрунтувати та експериментально перевірити структуру та зміст теоретичної підготовки з волейболу та її вплив на підвищення мотивації до занять спортом у здобувачів ЗВО фізичної культури і спорту при дистанційній формі організації навчального процесу. У процесі виконання дисертаційної роботи були використані такі методи: аналіз та узагальнення даних науково-методичної літератури і мережі інтернет; анкетування; педагогічне спостереження; педагогічне тестування; педагогічний експеримент; оцінка рівня мотивації до занять спортом; тестування теоретичних знань; методи математичної статистики. Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що вперше: - науково обґрунтовано структуру та зміст теоретичної підготовки з волейболу для майбутніх тренерів та викладачів фізичної культури при дистанційній формі організації навчального процесу у ЗВО фізичної культури і спорту з розподілом програмного матеріалу за чотирма рівнями: фундаментальні знання, спеціалізовані знання, поточні знання, допоміжні знання, що сприяє підвищенню мотивації здобувачів до занять спортом та до майбутньої професії; - обґрунтовано зміст теоретичної підготовки з волейболу з урахуванням сучасних тенденцій розвитку виду спорту та дистанційних умов навчання у ЗВО фізкультурного профілю, розроблено форми, засоби та методи теоретичної підготовки з використанням інноваційних комп’ютерних технологій та мав такі характеристики: а) взаємопов’язаний перехід від однієї теми теоретичної підготовки до іншої; б) комплексів засобів: відео-стрічки, презентації, відео та аудіо лекції, анімації, мультфільми, схеми, комп’ютерні додатки, блоги у соціальних мережах тощо; в) методів навчання: методи аналізу конкретних ситуацій; дискусійні методи; методи активізації сприйняття; пошукові та дослідницькі; г) взаємозв’язок теоретичної підготовки з іншими видами підготовки: психологічна, фізична, технічна, інтегральна, тактична; д) алгоритм контролю теоретичної підготовленості. - розроблено алгоритм контролю теоретичної підготовленості з волейболу, який містив чотири види тестування відповідно до рівнів теоретичних знань (фундаментальних, спеціалізованих, поточних, допоміжних), що дозволяє поетапно оцінити ступінь засвоєння змісту теоретичної підготовки студентами в умовах дистанційного навчання у ЗВО фізкультурного профілю. Набули подальшого розвитку знання щодо значущості, структури та змісту теоретичної підготовки у спорті та фізичному вихованні. Доповнено та розширено: - засоби та методи теоретичної підготовки з волейболу, а також форми та методи контролю рівня теоретичної підготовленості волейболістів; - дані щодо організації дистанційного навчання здобувачів у закладах вищої освіти; - дані щодо рівня мотивації здобувачів до занять спортом.Item Шляхи вдосконалення фізичного виховання студентів у сучасних умовах організації освітнього процесу(Придніпровська державна академія фізичної культури і спорту, Дніпро, 2025) Москаленко, Наталія; Кошелева, Олена; Сидорчук, Тетяна; Вілянський, Володимир; Москаленко, Дмитро; Дутко, Тарас РомановичUKR: Вступ. Перехід на дистанційну форму навчання негативно позначився на якості викладання значної кількості навчальних дисциплін, особливо тих, що містять практичну складову та передбачають формування у майбутніх фахівців спеціальних професійних умінь та навичок. До дисциплін, викладання яких значно ускладнюється в умовах дистанційного навчання, варто віднести і фізичне виховання. Фахівці зазначають, що дистанційне навчання негативно вплинуло на викладання практичного складника дисципліни «Фізичне виховання», призвело до значного зниження оздоровчого ефекту занять, зменшення кількості здобувачів освіти, залучених до фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності у позанавчальний час і, відповідно, до зниження рухової активності студентської молоді. Така ситуація вимагає від науковців визначення напрямків удосконалення фізичного виховання в закладах вищої освіти, розроблення системи заходів, що відповідають викликам сьогодення та можуть забезпечити ефективність освітнього процесу навіть у сучасних складних обставинах його організації. Мета дослідження: визначити шляхи удосконалення фізичного виховання студентів у сучасних умовах організації освітнього процесу. Методи дослідження: аналіз, узагальнення та систематизація даних науково-методичної літератури, педагогічне спостереження, анкетування, педагогічне тестування, метод експертної оцінки, методи математичної статистики. Результати дослідження. В результаті проведеного дослідження визначено наступні напрямки удосконалення фізичного виховання в ЗВО: забезпечення належного рівня рухової активності студентів за рахунок комплексного використання різних форм організації занять; удосконалення теоретичної та методичної підготовки студентів в системі фізичного виховання; впровадження сучасних видів рухової активності; застосування сучасних методів навчання та виховання; компʼютеризація та цифровізація фізичного виховання; розвиток фізкультурно-оздоровчої та спортивно-масової роботи; удосконалення програмно-нормативного забезпечення фізичного виховання студентів з урахуванням вимог професійної діяльності; підвищення кваліфікації викладачів. Висновок. Комплексне застосування зазначених заходів в системі фізичного виховання буде сприяти підвищенню його ефективності в сучасних умовах організації освітнього процесу.