Кафедра "Украінознавство"<br> З 2016 року каф. "Українознавство та гуманітарна підготовка іноземних студентів"; <br> З 2018 р. назва кафедри " Українознавство" <br> З 2021 р ввійшла до складу кафедри " Філософія та українознавство"
Permanent URI for this communityhttp://crust.ust.edu.ua/handle/123456789/633
ENG: Department of Ukrainian from 2016 "Ukrainian and Humanitarian Training Foreign Students"; 2018 "Department of Ukrainian "
Browse
Item Впровадження і результати першого етапу децентралізації української влади (2014 – 2018 рр.)(Дніпропетровський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, 2019) Кривчик, Геннадій ГеоргійовичUK: Анотація. Розглянуто проблеми децентралізації української влади як одного з головних напрямків реформування політичної системи в Україні, визначені основні труднощі й шляхи їх вирішення.Item Врядування та політичні режими в УРСР і сучасній Українській державі: порівняльний нарис(Дніпровський національний університет імені О. Гончара, Дніпро, 2019) Кривчик, Геннадій ГеоргійовичUK: Новітня історія України показує, що держава може бути за формою державного правління (врядування) номенклатурною (тобто недемократичною) і за своїм політичним режимом – тоталітарною й адміністративною, але водночас проводити соціальну, патерналістську політику. У радянську добу Україна іменувалася радянською республікою, але по суті була республікою номенклатурною, адже реальна влада належала в ній не радам народних депутатів (депутатів трудящих до 1977 р.) і навіть не компартії, а так званій номенклатурі – правлячому класу Радянського Союзу. Щодо поширеного епітету «авторитарний», який зазвичай вживається при характеристиці політичного режиму постсталінського періоду, то цей епітет краще застосовувати для визначення стилю керівництва, а не політичного режиму. Після проголошення державної незалежності в Україні відповідно до Конституції 1996 р. та змін до неї, існували то парламентсько-президентські (1991–1995 рр.; 2004–2010 рр.; 2014 р. і донині), то президентсько-парламентські (1996–2004 рр.; 2010–2014 рр.) моделі демократичної республіки. Це залежало від того, якій з гілок влади формально було надано більше повноважень. Однак щодо сутнісних, а не формальних ознак сучасної Української держави, то вона стала типовою олігархічною республікою, адже провідну економічну й політичну роль у ній виконує олігархія. Подібно до того, як це раніше робила к омпартійна номенклатура. Щодо політичного режиму, то від проголошення державної незалежності в Україні нібито проводилася ліберальна політика – люди отримали основні свободи, була сформована багатопартійна система, запроваджений ідеологічний плюралізм, церква була відділена від держави тощо. Проте, як виявилося, це була лише імплементація окремих ліберальних механізмів у стару бюрократичну систему, яка згодом набувала все більше рис, прит аманних тоталітарному режимові. Обрання президентом В. Зеленського й приголомшлива перемога на парламентських виборах партії «Слуга народу» знов призвели до певної лібералізації режиму й породили великі сподівання в українському суспільстві на розвиток демократії й досягнення соціальної справедливості. Разом з тим поки загальна картина здається ще розмитою, контури її нечіткими і швидкоплинними. Важливим завданням дослідника новітньої вітчизняної історії є не стільки опис суспільних процесів, політичних подій і явищ, скільки розкриття їх суперечливого характеру, що, між іншим, сприятиме реалізації наріжних принципів історичної науки – принципів історизму, об’єктивності, системності.Item Голландський референдум: результати й уроки(Дніпропетровський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, Дніпропетровськ, 2016) Кривчик, Геннадій ГеоргійовичUK: У статті аналізуються негативні наслідки голландського референдуму 6 квітня 2016 року для української євроінтеграційної зовнішньої політики.Item Державне будівництво в УРСР у повоєнні роки (препринт)(Приволжский дом знаний, Пенза, 2014) Кривчик, Геннадій ГеоргійовичUK: Предмет статті - проблеми державного будівництва в Україні у повоєнні роки. Серед них - функціонування державних органів влади, підготовка кваліфікованих кадрів, законодавче вирішення багатьох питань за участю Рад. Автор аналізує документи про діяльність центральних і місцевих органів управління і робить висновок про суперечність між соціальними очікуваннями більшості населення і авторитарними методами політичної діяльності партійних і радянських органів.Item Децентралізація української влади: концепція, впровадження, результати її першого етапу ( 2014-2018 рр.) (препринт)(Дніпровський національний університет ім. О. Гончара, 2019) Кривчик, Геннадій ГеоргійовичUK: Мета статті полягає у висвітленні процесу децентралізації влади в Україні за допомогою історичною методології. Децентралізація влади та зміцнення місцевого самоврядування є одним із найбільш актуальних завдань, що необхідно розв’язати в процесі розбудови Української держави. На жаль, відповідні спроби до 2014 р. виявилися половинчастими й загалом невдалими. Попри низку прийнятих законів, постанов і розпоряджень щодо розвитку місцевого самоврядування, реформи гальмувалися через небажання тодішніх очільників держави поділитися своєю владою з місцевими елітами і надати реальні права й повноваження місцевому самоврядуванню, регіонам і територіальним громадам. Поштовхом для нових зусиль у цьому напрямку стала Революція гідності, основними гаслами якої були «повалення диктатури» і «європейський вибір України». Упродовж 2014 - 2018 рр. в Україні здійснювався перший етап реформи децентралізації влади, на якому висувалося завдання повсюдне створення об’єднаних територіальних громад (ОТГ) і наданням їм певної господарської та фінансової самостійності. При цьому під приводом недопущення сепаратизму й розпаду держави категорично відкидалися будь-які пропозиції щодо федералізації й регіоналізації держави. Натомість усі державні інститути виявили надзвичайну активність, цілеспрямованість і наполегливість у створенні об’єднаних територіальних громад. При цьому, попри декларовану добровільність процесу об’єднання громад, місцеві державні адміністрації нерідко застосовувала різні прямі й приховані примусові методи. Так чи інакше, але поставлена мета була досягнута. Переважна більшість дрібних сіл опинилася в об’єднаних територіальних громадах. Розширилися фінансові можливості останніх. Як показано в статті, окремі сильні громади завдяки цьому досягли чималих успіхів у вдосконаленні соціально-культурної інфраструктури своїх населених пунктів. Однак в умовах «корозії» системи державного управління й падіння довіри населення до усіх гілок центральної влади, передусім до Президента, посилення самостійності громад великих міст призвело на практиці до зміцнення впливу місцевих еліт, які стали більш авторитетними і сильними, ніж загальнонаціональні політики. Рейтинг останніх був край низьким. Унаслідок цього в Україні виникла потенційна загроза федералізації, центрами якої можуть стати великі міста, на що останнім часом уже звертається увага у вітчизняних ЗМІ.Item Етичні та наукові принципи вченого (спогади про професора В. К. Якуніна)(Дніпровський національний університет імені О. Гончара, Дніпро, 2020) Кривчик, Геннадій ГеоргійовичUK: Анотація. Здійснено біографічний нарис про дніпровського (дніпропетровського) вченого, знаного фахівця у галузях методології історії, історіографії та новітньої політичної історії України. Характеризується як особистість, громадянин, науковець.Item Збереження села – пріоритет аграрної політики(Вид-во Придніпров’я, 2013) Кривчик, Геннадій ГеоргійовичUK: У статті робиться порівняння аграрної політики в колишньому СРСР і незалежній Україні в контексті ліквідації суттєвих відмінностей між містом і селом.Item «Короновірусні події» 2020 р. в Україні з огляду на європейські цінності(Publishing House “ACCENT”, Sofia, 2020) Кривчик, Геннадій Георгійович; Радкевич, Тетяна ОлексіївнаUK: Йдеться про події лютого 2020 р., що пов’язані з евакуацією з Китаю людей у зв’язку зі спалахом там небезпечної хвороби – коронавірусу 2019-nCOV (COVID-19). Показані деякі проблеми морального стану частини українського суспільства та неготовності нової влади адекватно реагувати на небезпечні виклики, знаходити інструменти виходу з кризових ситуацій.Item Критерії ефективності основних форм навчальних занять у ВНЗ(2015) Кривчик, Геннадій ГеоргійовичUK: У статті переглядаються критерії оцінювання студентів на основних формах занять: практичних заняттях, семінарах, колоквіумах та ін. Подані поради для покращення якості оцінювання з метою більшого заохочення студентів до навчанняItem Лекція і семінар: ази методики(Придніпровська державна академія будівництва і архітектури, 2014) Кривчик, Геннадій ГеоргійовичUK: Чи потрібно на семінарському занятті займатися ретрансляцією лекції? Питання риторичне. Звичайно – ні. Він існує насамперед для того, щоб дати змогу самим студентам висловити свої судження з тих чи інших питань. Головним тут є перетворити заняття на творчу дискусію, створити атмосферу повної єдності професора й студента.Item Лекція і семінар: ази методики (препринт)(Придніпровська державна академія будівництва і архітектури, 2014) Кривчик, Геннадій ГеоргійовичUK: Чи потрібно на семінарському занятті займатися ретрансляцією лекції? Питання риторичне. Звичайно – ні. Він існує насамперед для того, щоб дати змогу самим студентам висловити свої судження з тих чи інших питань. Головним тут є перетворити заняття на творчу дискусію, створити атмосферу повної єдності професора й студента.Item Міжнародне становище УРСР після Великої Вітчизняної війни (препринт)(Приволжский дом знаний, Пенза, 2014) Кривчик, Геннадій ГеоргійовичUK: Предмет статті - умови і фактори участі України у міжнародних організаціях та утвердження на міжнародній арені. Геополітичне положення України досліджується протягом 1946-1991 рр. Джерела збору інформації - статистичні дані та документи. Автор робить висновок про те, що після Великої Вітчизняної війни Україна стала суб'єктом міжнародних відносин.Item Національне виховання в умовах транснаціонального Болонського процесу(ДВНЗ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури", м. Дніпропетровськ, Україна, 2012) Кривчик, Геннадій Георгійович; Таберко, Л. М.UK: Стаття присвячена змісту й особливостям виховної роботи у вищих навчальних закладах в умовах входження України у Зону європейської вищої освіти.Item Національне виховання в умовах транснаціонального Болонського процесу (препринт)(ДВНЗ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури", м. Дніпропетровськ, Україна, 2012) Кривчик, Геннадій Георгійович; Таберко, Л. М.UK: Стаття присвячена змісту й особливостям виховної роботи у вищих навчальних закладах в умовах входження України у Зону європейської вищої освіти.Item Національне виховання студентів на засадах гуманізму: перечитуючи В. О. Сухомлинського(Дніпровський національний університет ім. Олеся Гончара, м. Дніпро, 2019) Кривчик, Геннадій ГеоргійовичUK: Розглянуто основні завдання і принципи патріотичного, морального й інтелектуального виховання студентської молоді в контексті наукової спадщини видатного українського педагога і мислителя.Item Організація влади в СРСР за конституцією «розвинутого соціалізму»(Дніпропетровський національний університет ім. О. Гончара, м. Дніпропетровськ, 2012) Кривчик, Геннадій Георгійович; Кошарна, Г. П.UK: Розглядаються особливості радянської системи управління державою в період з кінця 1970-х – до першої половини 1980-х рр.Item Організація влади в СРСР за конституцією «розвинутого соціалізму» (препринт)(Дніпропетровський національний університет ім. О. Гончара, м. Дніпропетровськ, 2012) Кривчик, Геннадій Георгійович; Кошарна, Г. П.UK: Розглядаються особливості радянської системи управління державою в період з кінця 1970-х – до першої половини 1980-х рр.Item Питання про владу в конституційному процесі в Україні (1990-2014)(Дніпропетровський національний університет ім. О. Гончара, 2015) Кривчик, Геннадій Георгійович; Євсєєва, Галина ПетрівнаUK: Показано етапи еволюції змішаної форми державного правління, запровадженої в Україні з моменту проголошення державної незалежності. Наведено висновок про те, що основною проблемою політичного розвитку України на сучасному етапі є не стільки зміна різновидів змішаної форми державного правління президентсько-парламентської та парламентсько-президентську й навпаки, скільки конституційне здійснення чіткого розподілу повноважень між гілками влади й суворе дотримання засад Основного Закону держави.Item Політичні трансформації в пострадянській Україні(Дніпропетровський національний університет ім. Олеся Гончара, 2016) Кривчик, Геннадій ГеоргійовичUK: Розглядаються особливості політичної системи сучасної Української держави порівняно з політичною системою колишньої УРСР.Item Політичні трансформації в пострадянській Україні (препринт)(Дніпропетровський національний університет ім. Олеся Гончара, 2016) Кривчик, Геннадій ГеоргійовичUK: Розглядаються особливості політичної системи сучасної Української держави порівняно з політичною системою колишньої УРСР.Item Пропаганда ЄС як пріоритетне виховне завдання ВНЗ(Видавництво Придніпров’я, Дніпропетровськ, 2015) Євсєєва, Галина Петрівна; Кривчик, Геннадій ГеоргійовичUK: У статті наголошується на необхідності проведення роз’яснювальної роботи у населення про ЄС. У вищих навчальних закладах пропонується ввести курс «Політико-правові основи ЄС»Item Рецепція біографічного методу в історико- антропологічних студіях(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпро, 2018) Власова, Тетяна Іванівна; Кривчик, Геннадій ГеоргійовичUK: Мета. Актуалізувати питання про використання біографічного методу і встановлення його взаємозв’язку з іншими науковими методами та методологічними принципами в історико-антропологічних дослідженнях. Теоретичний базис. Розгляд біографічного методу в історико-антропологічних студіях здійснений у річищі загального теоретичного "ренесансу" класичної гуманітаристики, що значною мірою викликаний невизначеністю і багатозначністю теоретичних дискурсів і дискурсивних практик постмодернізму, висуває перед дослідником низку нових завдань, серед яких – "виявлення неявного", тобто не простого описування результатів культурної діяльності людини в безпосередній даності, а розкривання часом неусвідомлених механізмів цієї діяльності, глибинних "пружин" культури, що забезпечують її рух. Наукова новизна. Автори даної розвідки не торкаються соціологічної проблематики біографічних досліджень, які широко репрезентовані в працях сучасних західних дослідників. Предмет нашого повідомлення – біографічний метод, що є генетично висхідним від Ш.-О. Сент-Бева, який вважав, що головним завданням біографа є здійснення аналізу особистості видатної людини. Очевидність того факту, що дослідження в царині гуманітаристики загалом і в цивільній історії зокрема мають враховувати не тільки зміни соціокультурних аспектів буття, але й відповідну трансформацію методологічних підходів до аналізу епіфеноменів "текучої сучасності", привела нас до розуміння необхідності історіософського дослідження питання про рецепцію біографічного методу в історико-антропологічних працях з наступною історичною, філософською, культурологічною репрезентацією біографічного методу. Висновки. Історіософські трансформації останніх десятиліть з їх радикальною зміною концепцій, методів і прийомів повертають дослідника до вдосконалення біографічної методології, яка сьогодні репрезентує антропоцентризм, що наповнює науку гуманістичним змістом. Використання даної методології потребує від науковця дотримання основних методологічних принципів і оволодіння іншими науковими методами, насамперед діалектикою.Item Сучасне державотворення в Україні з огляду на європейські стандарти(Національний гірничий університет, м. Дніпропетровськ, 2013) Кривчик, Геннадій ГеоргійовичUK: Аналізуються принципові відмінності в системах і формах державного правління (врядування) в країнах Євросоюзу та Україні.Item Сільська школа: соціальна роль і перспективи розвитку(Ліра, Дніпропетровськ, 2016) Кривчик, Геннадій Георгійович; Євсєєва, Галина ПетрівнаUK: Проблема функціонування сільської школи в нинішніх реформаційних умовах є надзвичайно актуальною для оновлення сучасної України. Досліджено роль та функції сільської школи. Показано взаємозалежність розвитку аграрного сектору й наявності молоді на селі.Item Сільська школа: соціальна роль і перспективи розвитку (препринт)(Ліра, Дніпропетровськ, 2016) Кривчик, Геннадій Георгійович; Євсєєва, Галина ПетрівнаUK: Проблема функціонування сільської школи в нинішніх реформаційних умовах є надзвичайно актуальною для оновлення сучасної України. Досліджено роль та функції сільської школи. Показано взаємозалежність розвитку аграрного сектору й наявності молоді на селі.Item Україна VS УРСР: парадигми економічного розвитку (препринт)(ПДАБА, Дніпропетровськ, 2015) Кривчик, Геннадій Георгійович; Євсєєва, Галина ПетрівнаUK: В статті визначаються основні особливості економічного розвитку країни в період, що розпочався, після проголошення державної незалежності України, й закінчився «Революцією гідності» в лютому 2014 р., відколи країна почала жити за правилами т.зв. революційної доцільності й законами воєнного часу.Item Україна VS УРСР: парадигми економічного розвитку(ПДАБА, Дніпропетровськ, 2015) Кривчик, Геннадій Георгійович; Євсєєва, Галина ПетрівнаUK: В статті визначаються основні особливості економічного розвитку країни в період, що розпочався, після проголошення державної незалежності України, й закінчився «Революцією гідності» в лютому 2014 р., відколи країна почала жити за правилами т.зв. революційної доцільності й законами воєнного часу.Item Український селянин як об’єкт аграрних реформ(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2014) Кривчик, Геннадій ГеоргійовичUK: Мета. У статті здійснюється спроба проаналізувати аграрну політику сучасної Української держави в контексті її людського чинника, показуються наслідки аграрних реформ для соціальної сфери українського села. Методологія. Автор застосовує наступні методи: діалектичний – у зображенні суперечливого характеру аграрних реформ; ретроспективний – при визначенні основних етапів аграрних трансформацій в Україні; порівняльний – для виявлення загального й відмінного в агарній політиці в УРСР і сучасній Україні. Науко-ва новизна. Полягає в обґрунтуванні органічної єдності економічної й соціальної політики в аграрній сфері, використання для цього різноманітних історичних джерел. Висновки. При проведенні аграрної реформи, яка була започаткована на початку 1990- рр. і триває до нинішнього часу, бралися до уваги лише економічні чинники. Водночас людський фактор, зокрема, інтереси селянства, попри декларації й передвиборчі обіцянки політиків, на практиці ігнорувалися. Селянство було усунуте від визначення завдань, напрямів і методів проведення аграрної реформи, виступало виключно об’єктом, а не суб’єктом реформ. У цьому значенні ме-тоди проведення аграрних реформ в незалежній і демократичній Україні мало чи відрізнялися від методів більшовицького керівництва. Тож, як показано в статті, й наслідки аграрної реформи можуть бути не менш небезпечними для українських селян. Селяни назавжди втратять землю й перетворяться на наймитів на тій землі, яку успадкували від пройдешніх поколінь. Здійснюючи масштабну реформу аграрної сфери, не можна допустити, щоб село, земля, сільське господарство опинилися в руках олігархів. Правила продажу і купівлі землі мають бути такими, щоб головною особою на землі залишався український селянин.Item Формування системи місцевого управління в Україні (1990-2010 рр.)(Дніпропетровський регіональний інститут державного управління Національної академії при Президентові України, м. Дніпро, 2019) Євсєєва, Галина Петрівна; Кривчик, Геннадій ГеоргійовичUK: Аналізується розвиток місцевого самоврядування за період двадцятиліття після проголошення незалежності в контексті внутрішньої політики і змін форм державного правління в Україні. Розглядаються позитивні й негативні результати формування демократичної європейської моделі місцевого управління.Item Євроінтеграційний та євроатлантичний вектори зовнішньої політики України (препринт)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2016) Кривчик, Геннадій ГеоргійовичUK: У статті аналізуються основні завдання напрями зовнішньої політики України.