V Міжнародна науково-практична конференція «University Library at a New Stage of Social Communications Development» <br> Тема 2020 «Open Science, Open Access and Open Educational Resources: New Opportunities for Libraries»
Permanent URI for this collection
Відбулася 8-9 жовтня 2020 р.
The V International scientific and practical conference «University Library at a New Stage of Social Communications Development», took plase 8-9 oct. 2020
Topic 2020 «Open Science, Open Access and Open Educational Resources: New Opportunities for Libraries»
The V International scientific and practical conference «University Library at a New Stage of Social Communications Development», took plase 8-9 oct. 2020
Topic 2020 «Open Science, Open Access and Open Educational Resources: New Opportunities for Libraries»
Browse
Browsing V Міжнародна науково-практична конференція «University Library at a New Stage of Social Communications Development» <br> Тема 2020 «Open Science, Open Access and Open Educational Resources: New Opportunities for Libraries» by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 30
Results Per Page
Sort Options
Item Library Promotion and User Engagement in Pandemic Times: The Case of Kazakhstan (abstracts)(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2020) Yap, Joseph MarmolEN: Objectives. In these trying times due to the global effect of pandemic, what social media accounts do academic libraries in Kazakhstan maintain and how can they improve their social media engagement to continuously connect with their stakeholders? This report provides an overview of the current status of social media engagement of select academic libraries in Kazakhstan during the COVID-19 crises. This paper will give us a picture about the kinds of online postings shared by these libraries particularly with the use of Facebook. Methods. The top two universities ranked by Independent Quality Assurance Agency (IQAA) were considered in this report to compare with the only autonomous organization of education in Kazakhstan. The library social media accounts of these three organizations were investigated to review the number of followers, frequency of posting, and its overall social media engagement. Data collected is publicly available to all potential users, followers, or subscribers. Using the post engagement rate (PER) formula introduced by Socialbakers (2013) and adapted by Peñaflor (2018) & Magno (2016), this report identifies and analyzes the average PER Facebook pages maintained by academic libraries. The engagement metrics looked into the number of interactions and the widest reach possible in every post. All three academic libraries investigated maintain a Facebook page. The other account was just created last February 2020. To compare Facebook data during the pandemic times, public information available from June – August 2020 were measured. Results and Discussion. The social media platforms operated by the academic libraries in Kazakhstan are Facebook, Twitter, Instagram, VK, and YouTube. One of the earliest academic library Facebook accounts established in Kazakhstan started in 2010 with less than 3,000 accumulated followers after ten years. This shows a very slow rise in the number of followers considering an academic population of more than 5, 000 people in 2020. Data revealed that Eurasian National University Library’s Facebook account had a higher PER of 0.83 even if it only debut in 2020 compared to the Facebook page of Nazarbayev University which garnered 0.22 PER. KAZNU Library’s Facebook page had the highest PER of 1.02. Conclusions. Facebook is the most popular social media platform across the globe but it is not the case in Kazakhstan. Library marketing and promotion in Kazakhstan needs to be addressed as public relations is not the primary focus. The utilization of social media as a tool for user engagement is not fully developed. One way to look at it is to consider library staffing and identify their marketing background. The pandemic situation must be the turning point of academic libraries to enhance their reach with their stakeholders. It was a test to know the readiness of the library in terms of online communication and interaction.Item Прес-центр як інструмент інформаційного забезпечення діяльності закладу вищої освіти (з досвіду Криворізького державного педагогічного університету)(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2020) Лебедюк, Олена Олександрівна; Авраменко, Ольга ЮріївнаUK: Висвітлено основні завдання та функції прес-центру Криворізького державного педагогічного університету, доведено значення веб-ресурсів університету в інформаційному забезпеченні діяльності ЗВО. Проаналізовано динаміку наповнення новинної стрічки та кількість уподобань на офіційних сторінках КДПУ в соціальних мережах, розглянуто засадничі принципи та організацію роботи прес-центру, окреслено перспективні напрями його діяльності.Item Підвищення якості освіти: внесок бібліотеки університету(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2020) Шитікова, Тетяна Миколаївна; Бондаренко, Олена ОлегівнаUK: Висвітлюються питання підвищення якості освіти з метою підготовки фахівців високого класу. Затвердження норм академічної культури як невід'ємних принципів в навчальній і науковій діяльності. Роль бібліотеки університету у вирішенні проблеми плагіату в дипломних роботах здобувачів вищої освіти.Item Сайт бібліотеки університету як платформа соціокультурної роботи в форматі онлайн(Дніпровський національний університет залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна, Дніпро, 2020) Долматова, Ніна ІванівнаUK: Розглядається досвід організації соціокультурної роботи сайту бібліотеки університету в інтерактивному просторі.Item Партнерство – ефективна форма консолідації та інтеграції інформаційних ресурсів бібліотек наукових установ Національної Академії Наук України(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2020) Клименко, Оксана Зіновіївна; Сокур, Олена ЛеонідівнаUK: Репрезентовано взаємодію бібліотек наукових установ Національної академії наук України через партнерство як визначальну категорію ефективних трансформацій та динамічних змін у сучасній бібліотечній практиці. Висвітлено зміст бібліотечного партнерства через актуальні напрями. Окреслено пріоритети реалізації спільних програм і проектів, зокрема з підготовки бібліографій і біобібліографій видатних українських учених й упровадження плану з оцифровування видань, що створить умови для укріплення позицій бібліотек та сприятиме активнішому входженню наукових досягнень вітчизняних учених у світову наукову комунікацію.Item Perceptions and Practices of Academic Librarians in Handling and Managing Open Education Resources (Oers): Basis for Capacity Building Plan (abstracts)(Dnipro National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan, 2020) Calilung, R.EN: Objective. This study determined the perceptions of academic librarians on open educational resources (OERs) in terms of familiarity, utilization by patron and purpose, management practices of OERs in terms of handling and storage, organization and marketing, and problems encountered in handling and managing OERs. Methods. It utilized quantitative-qualitative research design or mixed method using a validated researcher-made questionnaire. Descriptive statistics, which mainly consist of frequency distribution, percentile, mean and standard deviation, were used while thematic analysis was utilized for the qualitative data. Results and Discussion. The study revealed that academic librarians are moderately aware on OERs. Regarding digitized library collections, academic librarians are fully aware. In terms of utilization by patron, it was reported that majority of the types of OERs are rarely utilized. The top three types which are seldom utilized by patrons are course materials, digitized library collections and open textbooks. Conclusions. The familiarity of librarians on OERs depends on the degree of their exposure to such resources. Utilization of OERs by patron improves when guided on how to use them. Purpose is defined based on the optimal usage of the OERs. Lack of familiarity and exposure to OERs may lead to poor handling and storage, organization and marketing of these resources resulting to low appreciation from clients. A capacity building plan is needed to improve the handling and management of OERs in academic libraries.Item Роль бібліотеки у процесі цифровізації освіти та формуванні цифрових компетенцій користувачів(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2020) Лесюк, Ольга ВасилівнаUK: Розглянуто місце дистанційної неформальної освіти у формуванні цифрових компетенцій фахівців галузі соціальних комунікацій. Здійснено огляд дистанційних курсів та онлайн проектів, націлених на підвищення рівня загальної і професійної цифрової компетентності.Item Оцифрування в бібліотеках закладів вищої освіти: потенціал краудсорсингу(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2020) Шевченко, Марина ОлександрівнаUK: Розглянуто потенціал краудсорсингу в оцифруванні документної спадщини. Визначено можливості та переваги краудсорсингу в оцифруванні для бібліотек закладів вищої освіти.Item Авторський текст як дискурс у локальному соціокультурному просторі(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2020) Дішкант, Юлія ГерманівнаUK: Подається презентація авторських творів як дискурсу в руслі діяльности літературних студій, висвітлюється своєрідність адресанта та адресатів у комунікації, ієрархія дискурсу.Item Цифрові мережеві технології в академічних бібліотеках під час сучасних викликів(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2020) Семенова, Людмила Анатоліївна; Щетініна, Тетяна Вікторівна; Колесник, Ольга ТимофіївнаUK: Розглянуто сучасні світові тенденції у освітній та бібліотечній системі, пов’язані з поширенням дистанційної форми навчання, а також вплив виклику у вигляді пандемії COVID-19 на інноваційний розвиток академічних закладів завдяки більш широкому впровадженню у діяльність цифрових мережевих технологій. Висвітлено позитивні зміни у практичній діяльності Науково-технічної бібліотеки Дніпровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна після опанування фахівцями бібліотеки навичками роботи з новітніми сервісами для роботи у віддаленому режимі.Item The Main Library of Warsaw University of Technology – the Role of the Academic Library in Support e-Science and Learning Process (abstracts)(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2020) Tonakiewicz-Kołosowska, Anna; Nikitenko, AnatolijEN: Challenges for the academic library are presented in terms of changes taking place in Poland in the last 5 years caused by implementing the reform of higher education and science (Constitution for Science 2.0). The presentation discusses the Library’s activities undertaken in order to support the University in preparing for the evaluation of science in the period of 2017-2021(in accordance with disciplines and new criteria). The presentation also refers to meeting the users' expectations as for the development of electronic resources, new tools and their use, promotion of Open Access to science and research data. Finally, new challenges for librarians and library users during the Covid-19 pandemic are described.Item Створення гіпертекстів: нові обрії для наукових бібліотек(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2020) Щербина, Марина ОлегівнаUK: У даній роботі університетські бібліотеки розглядаються як цифрові видавці. Перелічуються видавничі набутки бібліотеки Дніпровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна (ДНУЗТ). Розглядається процес створення електронної книги як гіпертексту в рамках проєкту "Library Publishing"Item Пошук нових підходів у розвитку електронного каталогу(Дніпровський національний університет залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна, Дніпро, 2020) Скорченко, Ілона ВолодимирівнаUK: Бібліотеці сьогодні відводиться особлива місія – забезпечувати читачам оперативний доступ до інформаційних ресурсів. Електронний каталог (ЕК) є саме тим інструментом, який забезпечує ефективність і зручність отримання необхідної інформації для користувача. Розглядаються сучасні напрямки, що дозволяють поліпшити пошук для задоволення вимог і очікувань користувачів.Item Бібліотека вільного університету в Берліні. Екологічність як відповідь на виклики сучасності (тези доповідей)(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2020) Степанюк, Олена Леонідівна; Кирпита, Тамара ВолодимирівнаUK: Бібліотека Вільного Університету в Берліні – це бібліотека одного з найбільших навчальних закладів Німеччини. У статті розглядається функціональна організація і конструктивне рішення бібліотеки Вільного Університету в Берліні, яка стала не тільки центром інформації, але поєднала в собі центр підтримки наукових досліджень, підтримки та забезпечення навчального та освітнього процесу з екологічним простором. Бібліотека є прикладом здійснення філософії екологічності всіх процесів життєдіяльності організації, не применшуючи при цьому значущості наукової та інформаційної підтримки навчального процесу і наукових досліджень.Item Організаційна складова в дистанційній роботі університетської книгозбірні(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2020) Айвазян, Олена БорисівнаUK: У доповіді подається практичний досвід організації роботи бібліотеки університету під час карантину.Item New Trends in Instruction: The Role of The Librarian in Course Delivery(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2020) Turmys, Olha V.EN: The purpose of this paper is to study the changing roles and challenges of librarians in our fast-paced world, when the technology and varied format of information is making new demands. Digital information is changing the role of librarians. Information providers or the “keepers of knowledge” in the digital age can no longer play the role of traditional maintainers of library collections, they became facilitators and instructors of the process of obtaining information via Internet services.Item Роль бібліотеки у формуванні інклюзивної компетентності майбутніх педагогів: актуальність, напрями, досвід (тези доповіді)(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2020) Білоус, Валентина Степанівна; Бровчак, Людмила СидорівнаUK: У пропонованій статті здійснено короткий огляд актуального стану впровадження інклюзії в Україні. Визначено термін інклюзивна освіта та показано важливість підготовки висококваліфікованих педагогів в умовах інклюзивної освіти. Акцентовано увагу на досвід роботи бібліотеки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського щодо створення інклюзивного бібліотечного простору.Item On New Exotic Attempts to Question the Relationship between Citedness Figures and the use/value of Cited Scientific Documents (abstracts)(Dnipro National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan, 2020) Lazarev, Vladimir S.EN: Some experts still interpret “negative citations” and “disproportionately large share of self-citations” as “shortcomings” of the “citation index” scientometric method. In the author’s opinion, the reason is an indelible belief in the “normative theory of citation”, which impli es a conscious choice of citations, a conscientious selection of the best quality works for the reference -lists, and a “desire to return the intellectual debt” to the cited authors. But there are also new attempts to question the adequacy of the “citation index” method. For example, one of the publications of the year 2020 questions the causal relationship between the citations to the scientific documents and their use, and between their use and their value; the reason why this fundamental pattern is called into question is mainly based on the actions of some people who do not meet ethical standards and may be arbitrarily directed against its manifestation. The mentioned paper claims, in particular, that very common are the following phenomena: deliberate re fusal to use the necessary scientific documents; refusal to cite the documents used (including plagiarism and restraint from citing for technical reasons); practice of evaluating little-known and inaccessible documentary sources as not valuable enough (value is confused with quality in this case); fake citing to unread works. The present article refutes the interpretation of these phenomena as indicating the absence of the considered causal relationship and tries to demonstrate that, on the contrary, some of them are involuntary confirmation of the adequacy of the “citation index” method.Item Довідник «Науково-інформаційна та соціокультурна діяльність провідних освітянських бібліотек - 2020» як популяризатор та поширювач інформаційних продуктів провідних освітянських бібліотек(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2020) Хемчян, Ірина Іванівна; Гончаренко, Олена ЛеонідівнаUK: Висвітлено діяльність Державної науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського Національної академії педагогічних наук України (далі ДНПБ) з моніторингу науково-інформаційної та соціокультурної діяльності провідних книгозбірень мережі освітянських бібліотек Міністерства освіти і науки України та Національної академії педагогічних наук України, в контексті формування українського сегменту галузевого освітнього інформаційного простору.Item Інтернет-ресурси для самоосвіти та підвищення кваліфікації(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2020) Юнаковська, Вікторія Вікторівна; Матвєєва, Олена ВолодимирівнаUK: В доповіді розповідається про онлайн-ресурси для дистанційного навчання, які будуть корисними бібліотекарям, науковцям, викладачам, студентам. Дистанційне навчання – важлива складова безперервного професійного розвитку, зручний сучасний формат професійного вдосконалення. Переваги дистанційної форми навчання – це можливість навчатись у зручний для себе час та в будь-якому місці.