Статті КУГПІС
Permanent URI for this collection
ENG: Articles
Browse
Browsing Статті КУГПІС by Title
Now showing 1 - 20 of 38
Results Per Page
Sort Options
Item Антифашистський рух Опору в Україні крізь призму історичної антропології(Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ, 2017) Слободянюк, Микола АнатолійовичUKR: Проаналізовано стан висвітлення іcmopiї антифашистського руху Опору в Україні через призму історичної антропології. Зазначено, що історична антропологія є одним з найперспективніших напрямів подальших досліджень з історії народної боротьби проти окупантів. Дослідження в цій галузі розпочали ще радянські іcmopuкu, які вивчали повсякденність, матеріально-технічне і медичне забезпечення, культурно-освітню діяльність в партизанських загонах. Їх справу продовжили сучасні вітчизняні науковці. Підкреслено, що у ХХ і ХХІ ст. зросло значення аудіовізуальної передачі інформації (кінематограф, телебачення, картографія, образотворче і плакатне мистецтво, фотографія). Виникла аудіовізуальна антропологія, в рамках якої історична реальність почала переосмислюватися з позицій аудіовізуального сприйняття. З'ясовано, що в Україні вже розпочалася активна розробка нового феномену. Об'єктами дослідницького інтересу вже стали пісенна творчість і антифашистський фольклор, фотодокументи, карти, бофони, нагороди, плакати, поштівки, ксилографії, передсмертні листи, графіті на тюремних стінах тощо. У рамках «антропологічного повороту» найкраще опрацьованими залшаються питання, пов'язані з діяльністю радянських партизанів та вояків УПА. Грунтовне висвітлення крізь призму історичної антропології Армії Крайової, єврейського Опору, цивільного спротиву залишається справою майбутнього.Item Вторинна номінація як спосіб творення жаргонної лексики працівників залізничного транспорту(Київський національний університет ім. Т. Г. Шевченка, 2018) Лагдан, Світлана Петрівна; Григоренко, Андрій ДмитровичUK: Жаргонна лексика характерна для мовлення не лише окремих соціальних груп. Нею послуговуються в усному виробничому спілкуванні й працівники багатьох галузей. Предметом дослідження цієї статті є жаргонна лексика працівників залізничного транспорту, утворена за допомогою вторинної номінаціі. Цей спосіб належить до найдавніших способів термінотворення, в його основі лежить метафоричне перенесення асоціації з певними реаліями навколишньої дійсності. У творенні жаргонної лексики залізничників зазнали вторинного переосмислення загальновживані слова здебільшого на підставі зовнішньої схожості. Найбільш поширеними є зооніми, антропоніми та предмети побуту. Специфікою залізничних жаргонізмів є також їх творення за звуковою чи буквеною схожістю найменувань серій транспортних засобів.Item Грецькі компоненти в термінології залізничної галузі(Ніжинський державний університет імені М. Гоголя, 2017) Лагдан, Світлана ПетрівнаUK: Стаття присвячена характеристиці термінів залізничної галузі, до складу яких входять міжнародні кореневі компоненти грецького походження. З 'ясовано структуру термінів, особливості іх сполучення з іншомовними основами. Проаналізовано продуктивність грецьких компонентів у термінотворенні.Item Деякі аспекти використання категоріально-понятійного апарату при вивченні історії руху Опору в Україні(Запорізький національний університет, Запоріжжя, 2017) Слободянюк, Микола АнатолійовичUKR: У статті здійснено спробу проаналізувати деякі елементи категоріально-понятійного апарату, який використовується сучасними українськими дослідниками при вивченні історії руху Опору в Україні. З‘ясовано, що після здобуття державної незалежності України, для позначення всього комплексу антифашистської боротьби в науковому середовищі поступово утвердився термін «рух Опору». Разом з тим, триває дискусія навколо використання таких категорій, як «антифашистський» та «антинацистський», «ОУН-УПА» та «ОУН і УПА». Доведено, що ці терміни необхідно використовувати паралельно, в залежності від поставлених дослідником завдань, а не протиставляти один одному.Item До питання про періодизацію антинацистського руху опору в Україні(Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Кам'янець-Подільський, 2016) Слободянюк, Микола АнатолійовичUKR: У статті розглядається проблема періодизації радянського руху Опору в Україні, а також антинацистського руху Опору в Україні загалом. Автор аналізує основні точки зору учених на періодизацію антинацистської боротьби, які склалися в історіографії. На думку дослідника, не можна погодитися з офіційно прийнятою в СРСР схемою періодизації радянського партизанського руху, яка відповідала загальній періодизації Великої Вітчизняної війни. Ця періодизація не враховує важливі чинники, які суттєво впливали на перебіг «малої війни». Найбільше уваги у статті приділяється виробленню та врахуванню критеріїв, які мають застосовуватися при розробці розгорнутої сучасної періодизації руху Опору або окремих його складових. Насамкінець, автор пропонує відповідний набір критеріїв та власну схему періодизації антинацистського руху Опору в Україні.Item До питання про періодизацію антинацистського руху опору в Україні (препринт)(Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Кам'янець-Подільський, 2016) Слободянюк, Микола АнатолійовичUKR: У статті розглядається проблема періодизації радянського руху Опору в Україні, а також антинацистського руху Опору в Україні загалом. Автор аналізує основні точки зору учених на періодизацію антинацистської боротьби, які склалися в історіографії. На думку дослідника, не можна погодитися з офіційно прийнятою в СРСР схемою періодизації радянського партизанського руху, яка відповідала загальній періодизації Великої Вітчизняної війни. Ця періодизація не враховує важливі чинники, які суттєво впливали на перебіг «малої війни». Найбільше уваги у статті приділяється виробленню та врахуванню критеріїв, які мають застосовуватися при розробці розгорнутої сучасної періодизації руху Опору або окремих його складових. Насамкінець, автор пропонує відповідний набір критеріїв та власну схему періодизації антинацистського руху Опору в Україні.Item Духовний спротив нацизму в Україні (1939–1944 рр.): історіографія проблеми(Національний музей історії України у Другій світовій війні. Меморіальний комплекс, Київ, 2017) Слободянюк, Микола АнатолійовичUKR: У статті здійснено спробу розкрити сутність та особливості розвитку історіографічного осмислення духовного спротиву нацистським окупантам на території України. Розкрито погляди радянських і сучасних українських науковців на різні аспекти досліджуваної проблеми. Окрему увагу приділено історіографії таких складників духовного спротиву, як антинацистський фольклор, протистояння Голокосту та релігійний спротив. Констатовано активізацію досліджень з цієї тематики в останні роки. Вказано на пріоритетні напрями подальших наукових пошуків.Item Залежність кута тертя при точковому та лінійному контактах від допустимих напружень (препринт)(Державне підприємство “Дніпропетровський орган з сертифікації залізничного транспорту” (ДП “ДОСЗТ”), Дніпро, 2017) Бондаренко, Леонід Миколайович; Бондаренко, В. Д.; Бочарова, Олена Олександрівна; Колбун, Віктор ВікторовичUK: У статті подається аналіз формул для визначення кута тертя при допустимих значеннях контактних напружень. Показано, що при збільшенні допустимих контактних напружень збільшується й кут тертя.Item Канонічні жанри епохи cередньовіччя в ліриці Яра Славутича(2017) Накашидзе, Ірина СергіївнаUKR: У статті проаналізовані канонічні жанри, що походять з епохи середньовіччя, у творчості українського поета з Канади Яра Славутича. Це дослідження є продовженням низки публікацій про класичні жанри лірики поета і є концептуальним у вивченні жанрової своєрідності поезії української діаспори другої половини ХХ ст. Виявлено, що у творчості Яра Славутича найменше представлені жанри романсу і мадригалу (по одному віршу), найбільше – тріолет. Поет розширив традиційну тематику жанрів мадригалу та тріолета, увівши східну тематику. У жанрах романсу та кантати він звертається до теми «другої» (знайденої) батьківщини, окреслює особливості менталітету українців, протиставляючи їх представників інших народностей Канади. У жанрах ронделі та тріолету, що вимагають чіткої строфічної та ритмічної побудови, Яр Славутич дотримався усіх канонів, ствердивши їх придатність до умов української поетичної словесності та образності. Аналіз середньовічних жанрів підтвердив, що вірші Яра Славутича відзначаються звуковим багатством, свіжістю поетичної мови, різноманітністю ритміки, досконалістю форми.Item Канонічні жанри епохи cередньовіччя в ліриці Яра Славутича (препринт)(Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, Луцьк, 2017) Накашидзе, Ірина СергіївнаUKR: У статті проаналізовані канонічні жанри, що походять з епохи середньовіччя, у творчості українського поета з Канади Яра Славутича. Це дослідження є продовженням низки публікацій про класичні жанри лірики поета і є концептуальним у вивченні жанрової своєрідності поезії української діаспори другої половини ХХ ст. Виявлено, що у творчості Яра Славутича найменше представлені жанри романсу і мадригалу (по одному віршу), найбільше – тріолет. Поет розширив традиційну тематику жанрів мадригалу та тріолета, увівши східну тематику. У жанрах романсу та кантати він звертається до теми «другої» (знайденої) батьківщини, окреслює особливості менталітету українців, протиставляючи їх представників інших народностей Канади. У жанрах ронделі та тріолету, що вимагають чіткої строфічної та ритмічної побудови, Яр Славутич дотримався усіх канонів, ствердивши їх придатність до умов української поетичної словесності та образності. Аналіз середньовічних жанрів підтвердив, що вірші Яра Славутича відзначаються звуковим багатством, свіжістю поетичної мови, різноманітністю ритміки, досконалістю форми.Item Лірика О. Зуєвського: особливості художнього вираження образу України-батьківщини(ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Ужгород, 2016) Накашидзе, Ірина СергіївнаUKR: У статті досліджуються особливості художнього розкриття образу України-батьківщини у ліриці О. Зуєвського – україномовного поета Канади другої половини ХХ ст. Насамперед поет звертається до розкриття пейзажних образів, які співвідносяться з традиційними образами української літератури. У О. Зуєвського вони часто набирають символічного та метафоричного значення, як, наприклад, образи водних артерій України. Під час дослідження виявлено, що важливе місце у змалюванні образу України-батьківщини у творчості О. Зуєвського посідають мотиви туги за рідним краєм, неповернення на батьківщину, нездійсненності мрії та ін. Проте вони не є домінуючими у ліриці поета.Item Лірика О. Зуєвського: особливості художнього вираження образу України-батьківщини (препринт)(ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Ужгород, 2016) Накашидзе, Ірина СергіївнаUKR: У статті досліджуються особливості художнього розкриття образу України-батьківщини у ліриці О. Зуєвського – україномовного поета Канади другої половини ХХ ст. Насамперед поет звертається до розкриття пейзажних образів, які співвідносяться з традиційними образами української літератури. У О. Зуєвського вони часто набирають символічного та метафоричного значення, як, наприклад, образи водних артерій України. Під час дослідження виявлено, що важливе місце у змалюванні образу України-батьківщини у творчості О. Зуєвського посідають мотиви туги за рідним краєм, неповернення на батьківщину, нездійсненності мрії та ін. Проте вони не є домінуючими у ліриці поета.Item Методологічний підхід до науково-дослідної роботи студентів як фактор розвитку творчого потенціалу майбутніх фахівців(Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди, Переяслав-Хмельницький, 2017) Накашидзе, Ірина СергіївнаUKR: У статті обґрунтовується необхідність залучення студентів до науково-дослідної роботи відповідно до вимог вищої школи та чинного законодавства. Пропонуються шляхи ознайомлення студентів із методологією проведення наукових досліджень.Item Методологічні принципи як норми етичного і професійного кодексу історика(Дніпровський національний університет ім. О. Гончара, Дніпро, 2018) Кривчик, Геннадій ГеоргійовичUK: Показано взаємозв’язок основних етичних норм із загальнонауковими й спеціальними історичними методологічними принципами, уточнено визначення й наведено приклади застосування останніх, вміщено критику щодо порушення етики й наукової методології.Item Мовні поради щодо правильного слововживання(Державне підприємство “Дніпропетровський орган з сертифікації залізничного транспорту” (ДП “ДОСЗТ”), Дніпро, 2017) Бочарова, Олена ОлександрівнаUK: У статті подаються поради щодо культури мовлення сучасного фахівця.Item На шляху до наукової творчості(Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара , Дніпро, 2017) Іваненко, Валентин Васильович; Кривчик, Геннадій Георгійович; Накашидзе, Ірина СергіївнаUKR: Розглянуто методику проведення наукових досліджень і написання наукових робіт, а також усного оприлюднення результатів наукових досліджень студентів, що здійснюються під керівництвом викладачів. Розраховано на студентів вищих навчальних закладів.Item Оcновні загальнонаукові методи дослідження в історичних науках(Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара; Центр соціально-політичних досліджень, 2017) Кривчик, Геннадій ГеоргійовичUK: У статті розглянуто питання про застосування двох пар основних загальнонаукових методів пізнання – аналізу і синтезу, індукції та дедукції – в історичних дослідженнях. Наведено приклади використання означених методів видатними вітчизняними істориками. Стверджується, що аналітичний метод, який означає розбирання, розчленування цілого на складові частини, допомагає виокремлювати в об’єкті історичного дослідження передусім такі проблеми, як розвиток економічних і політичних відносин, внутрішньої і зовнішньої політики держави, культурні процеси, а також питання політичної, громадської, науково-педагогічної, просвітницької, підприємницької (тощо) діяльності історичної особи. Щодо синтезу, то застосування цього методу в історичних науках передбачає визначення предмету дослідження (явища), відбір необхідного фактичного матеріалу та розкриття предмету дослідження за наміченим сюжетом. Індукція передбачає перехід у процесі пізнання від окремого знання до загального, від накопичених у процесі пізнання достовірних окремих фактів до встановлення певних закономірностей історичного процесу, формулювання законів, які, у свою чергу, сприяють пізнанню окремих явищ, фактів, процесів, тобто слугують основою дедукції – переходу від загального до окремого. Тим самим дедуктивний метод значно полегшує і прискорює процес історичного дослідження та забезпечує зображення певного історичного явища на тлі загальних історичних процесів.Item Однопартійність чи антіпартійність: до характеристики політичної системи СРСР (препринт)(Дніпропетровський національний університет ім. О. Гончара, Дніпро, 2017) Кривчик, Геннадій ГеоргійовичUK: Показано, що головною особливістю політичної системи колишнього СРСР була формально однопартійна, а по суті непартійна організація влади, адже КПРС не можна вважати партією в звичайному розумінні цього поняття.Item Ономастичні засоби творення художнього образу міста у ліриці Ольги Пресіч(Университетско издателство «Св.св. Кирил и Методий», Велико Търново, 2018) Накашидзе, Ірина СергіївнаUKR: У статті досліджуються ономастичні засоби створення художнього образу міста в ліриці Ольги Пресіч – українсько-канадської поетеси. Визначено, що центральним місце у її творчості посідає столиця України – Київ. Це характерно для україномовної еміграційної поезії як прояв самоідентифікації. Зображення міста відбувається головним чином через топонімічні назви вулиць, будівель тощо. Виявлено, що в текстах віршів Ольги Пресіч також представлені світові назви, що допомагає вписати образ Батьківщини у світовий контекст.Item Особливості художнього розкриття теми голодомору в україномовній поезії Канади(Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія, Хмельницький, 2016) Накашидзе, Ірина СергіївнаUKR: У статті розглянуто особливості художнього втілення теми голодомору у творчості поетів української діаспори Канади – І. Темертея, О. Гай-Головка, О. Смотрича, Б. Мазепи. Визначено, що окреслена тема тісно переплітається з біографіями митців. Досліджено основні образи, що надають ліричним творам трагічного пафосу.