Випуск 26 (МТ)
Permanent URI for this collection
ENG: Issue 26 (BT)
Browse
Recent Submissions
Item Обґрунтування закономірностей напружено-деформованого стану земляного полотна після впровадження європейської колії(Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2024) Тютькін, Олексій Леонідович; Мірошник, Віталій Анатолійович; Бєлікова, С. І.UKR: Мета. Впровадження євроколії (1435 мм) на існуючому земляному полотні, що збудовано на території України, є фактором, який призводить до зміни напружено-деформованого стану. Метою статті є обґрунтування закономірностей напружено-деформованого стану земляного полотна на основі результатів чисельного аналізу скінченно-елементних моделей. Методика. Для проведення чисельного аналізу на основі методу скінченних елементів розроблена модель земляного полотна висотою 6 м під суміщену колію. В розробленій моделі відтворено всі реальні геометричні характеристики земляного полотна, верхньої будови колії, а також шпала для суміщеної колії. Розроблена модель дозволяє варіювати прикладення поїзного навантаження із постановкою пари сил на рейках, що мають українське значення ширини колії (1520 мм), а також європейської колії. В моделі також змодельоване підсилення земляного полотна для чотирьох варіантів (без палі, з палею довжиною 2,0, 4,0 і 6,0 м). Результати. Результати чисельного аналізу надали змогу отримати значення горизонтальних та вертикальних напружень, а також отримати закономірності напруженого стану земляного полотна до впровадження європейської колії. Якісний аналіз положення потягу свідчить про те, що зменшення колії та її асиметричне знаходження на шпалі збільшує вертикальні деформації. Найбільшу проблему складає саме асиметричність розподілу вертикальних переміщень. З’ясовано, що зростання довжини вертикального елементу підсилення надає зменшення переміщень в 1,1…1,2 рази. Виявлено, що закономірності зміни переміщень земляного полотна при варіації довжини вертикального елемента підсилення є лінійними для горизонтальної компоненти та поліноміальними другого ступеня для вертикальної. Наукова новизна. Вперше на основі закономірностей напружено-деформованого стану земляного полотна отримано картину формування напружень та розповсюдження деформацій до і після влаштування європейської колії. Практична значимість. На основі результатів чисельного аналізу з’ясовано, що збільшення довжини вертикального елементу підсилення на 2,0 м надає зменшення переміщень на 10…20 %. Ці дані надають змогу для створення методики первинного підбору параметрів елементу підсилення.Item Використання наплавних (понтонних) мостів для технічного прикриття транспортних об’єктів(Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2024) Перепелиця, К. М.; Ключник, Сергій ВладиславовичUKR: Мета. Метою даної роботи є дослідження теми наплавних (понтонних) систем мостів як варіанта подолання водних перешкод, засобу технічного прикриття об’єктів національної транспортної інфраструктури, аналіз сучасної ситуації по застосуванню наявного майна наплавних систем з метою визначення напрямків подальших досліджень у цьому напрямку. Методика. Дослідження наявних наплавних (понтонних) систем мостів, їхньої класифікації та технічних характеристик, в контексті засобів технічного прикриття важливих транспортних об’єктів та подолання водних перешкод в умовах військового сьогодення. Результати. Проведено системний аналіз наплавних (понтонних) мостів як варіанту подолання водних перешкод для технічного прикриття об’єктів транспортної інфраструктури, розглянуто всі наявні наплавні (понтонні) засоби, що можуть бути використані за призначенням, визначено необхідність моделювання наплавних (понтонних) систем для розширення можливостей їх застосування. Наукова новизна. Науковий інтерес полягає в тому, що провівши аналіз класифікації та технічних характеристик наявних засобів наплавних (понтонних) систем мостів встановлено основні напрямки для проведення подальших досліджень та їх моделювань, що створить умови для їх оптимізованого застосування враховуючи виклики сьогодення в подоланні широких водних перешкод, технічного прикриття об’єктів національної транспортної інфраструктури наведенням дублюючих тимчасових наплавних мостів (паромних переправ). Практична значимість. Майно наплавних (понтонних) систем мостів необхідне для забезпечення технічного прикриття об’єктів національної транспортної інфраструктури. Враховуючи обмежену кількість однотипних систем наявних наплавних систем мостів, актуальним є дослідження адаптації різних схем конфігурацій комплектів наплавних систем тим самим розширення можливості їх застосування та забезпечить усі необхідні умови для подолання найширших водних перешкод України.Item Застосування нетипових проєктних рішень та схем у будівництві тимчасових мостів(Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2024) Остапенко, Ігор Сергійович; Шаптала, Олександр Іванович; Крамар, Ігор ЄвгеновичUKR: Мета. Мета дослідження полягає в детальному аналізі особливостей проєктних рішень та процесів будівництва тимчасових мостових переходів. Особливу увагу приділено впровадженню нетипових конструктивно-технологічних рішень, що можуть суттєво поліпшити ефективність реалізації проєкту. Акцентується увага на використанні комбінацій інвентарних конструкцій надбудов опор «ИМИ-60» та зварних широкополочних двотаврових балок типу МА (Lр=18,53 м) зі сталі 15ХСНД. Методика. Дослідження та аналіз практич- них конструктивно-технологічних рішень, пов’язаних із будівництвом та відновленням мостових переходів за допомогою тимчасових мостів. Вивчення і узагальнення практичного досвіду впроваджених технологічних рішень у будівництві та реконструкції мостів, аналіз впливу наслідків бойових дій і сучасних військових конфліктів на стан транспортної інфраструктури, а також визначення оптимальних методів для відновлення мостів. Результати. Результатом дослідження стало узагальнення досвіду конструктивних проєктних рішень у будівництві (відновленні) тимчасових мостових переходів на деокупованих територіях. Розкрито та з’ясовано ключові етапи реалізації проєктно-технологічних рішень для будівництва мостового переходу з тимчасовим мостом, пошкодженим внаслідок бойових дій, із застосуванням сталевих інвентарних мостових конструкцій. Наукова новизна. Вперше розглянуто особливості проєктно-конструктивних рішень із раціональним поєднанням різних матеріалів і конструкцій при будівництві тимчасових мостів, що забезпечує тривалий термін їх експлуатації та збільшує статичне навантаження. Практична значимість. Провадження робіт і конструктивно-технологічних рішень при будівництві тимчасових мостів має ряд технологічних переваг, які забезпечують ефективне відновлення зруйнованих бойовими діями мостів у стислі терміни. У статті висвітлено дослідження застосування найбільш ефективних, економічно вигідних та простих у виконанні інвентарних конструкцій надбудов опор «ИМИ-60» і зварних широкополочних двотаврових балок типу МА (Lр=18,53 м) із сталі 15ХСНД, з максимальним використанням вже існуючих мостових конструкцій, залежно від умов будівництва, типу ґрунту та проєктних вимог до фундаментів.Item Критичний аналіз методів розрахунку напружено-деформованого стану конструкції станції метрополітену пілонного типу(Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2024) Федоров, К. Є.; Тютькін, Олексій ЛеонідовичUKR: Мета. Проведення критичного аналізу методів розрахунку напружено-деформованого стану конструкції станції метрополітену пілонного типу та обґрунтований вибір того з них, що дозволить врахувати складний взаємозв’язок елементів цієї конструкції та їхню взаємодію з оточуючим масивом. Методика. Для проведення критичного аналізу методів розрахунку напружено-деформованого стану проаналізовано конструкцію станції метрополітену пілонного типу. Також визначено основні особливості архітектурно-конструктивного рішення пілонної станції глибокого закладення. Аналіз елементів та загальної конструкції дозволив виявити важливі параметри, без врахування яких неможливе отримання близької до реальної картини напружено-деформованого стану. Проаналізувавши конструкцію станції пілонного типу глибокого закладення, визначено, що сутнісним параметром формування її напружено-деформованого стану є просторовий фактор. Результати. Викладено результати критичного аналізу методів розрахунку напружено-деформованого стану конструкції станції метрополітену пілонного типу під час її взаємодії із оточуючим масивом, представленого міцними породами (умови закладення метрополітену в м. Дніпрі). Визначено, що застосування плоских схем для розрахунку станцій пілонного типу глибокого закладення тягне за собою втрату адекватності реальній конструкції, але деякі їхні аспекти можливо використовувати і для просторового випадку. Доведено, що підхід із застосуванням чисельних методів, наприклад, методу скінченних елементів, а також створення скінченно-елементних просторових схем на основі об’ємних елементів є найбільш адекватними розрахунковій ситуації методиками розрахунку. Наукова новизна. Для станції пілонного типу глибокого закладення остаточно доведене застосування скінченно-елементних моделей, які максимально повно відображають просторовий фактор, що є сутнісним для такої конструкції. Практична значимість. Запропоновані в науковій роботі скінченно-елементні моделі станції пілонного типу глибокого закладення в міцних породах є най- більш адекватними реальній ситуації взаємодії конструкції з оточуючим масивом і можуть бути прийняті в якості розрахункових моделей для умов Дніпровського метрополітену.Item Сучасне застосування графоаналітичного методу розрахунку сталевих ферм(Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2024) Банніков, Дмитро Олегович; Кіхтенко, Денис Сергійович; Осадча, Ольга Романівна; Гололобов, М. О.UKR: Мета. Основною метою публікації є кількісна оцінка точності і вірогідності застосування графоаналітичного методу визначення розподілу зусиль в елементах сталевої кроквяної ферми на основі використання сучасного комплексу AutoCAD. Методика. Для досягнення поставленої мети були розглянуті три проєкти магазину продовольчих і непродовольчих товарів, розташованих в містах Збараж, Новоград-Волинський і Кривий Ріг. Покриття магазинів в усіх трьох випадках виконані на основі плоских сталевих ферм, які і були прийняті в якості об’єкту досліджень. Реалізація графоаналітичного методу побудови діаграми Максвелла-Кремони виконувалось на базі комплексу AutoCAD. Навантаження приймались відповідно до реальних умов експлуатації за чинним стандартом ДБН В.1.2-2:2006. Оцінка точності побудови діаграми Максвелла-Кремони виконувалось на основі співставлення із чисельним методом будівельної механіки – методом скін- чених елементів на базі проєктно-обчислювального комплексу SCAD вітчизняної розробки. Результати. Проведене кількісне співставлення величин та характеру розподілу внутрішніх зусиль в елементах сталевих ферм покриття показало, що в середньому розбіжність між графоаналітичним методом і методом скінчених елементів не перевищує 3 %. Також використання графоаналітичного методу дозволяє отримувати повний розподіл зусиль в конструкцій ферми, не потребуючи навичок користування спеціалізованими пакетами прикладних програм чисельного аналізу, таких як SCAD або Lira. Наукова новизна. В ході проведеного аналізу визначено ступінь теоретичного співпадіння результатів графоаналітичного і чисельного підходів до оцінки розподілу внутрішніх зусиль в елементах сталевих ферм покриття. Практична значимість. Отримані результати оцінки вірогідності використання графоаналітичного методу відкривають перспективи його широкого використання в якості альтернативи аналітичним або чисельним методам будівельної механіки для сучасних ускладнених «польових» умов, коли виникає необхідність в наданні швидкої оцінки несучій здатності пошкодженої або зруйнованої будівельної конструкції.