IX Міжнародна конференція «University Library at a New Stage of Social Communications Development». Тема 2024: «На шляху до підвищення справедливості, різноманітності, доступності та інклюзії», 3-4 жовтня 2024

Permanent URI for this collection

ENG: IX International conference «University Library at a New Stage of Social Communications Development». Topic 2024: "On the Path to Enhancing Equity, Diversity, Accessibility, Inclusion", October 3-4, 2024

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 25
  • Item
    Наукова філологічна періодика у фондах бібліотек області: когнітивно-культурологічний потенціал
    (Ukrainian State University of Science and Technologies, Dnipro, 2024) Галацька, Валентина Леонідівна; Філіпенко, Вікторія Віталіївна
    UKR: Філологічна наукова періодика сучасної України фахово інтерпретує проблеми розвитку лінгвістики та літературознавства, підтримує інтермедіальний підхід до наукових явищ, переосмислює фольклорно-етнологічні, культурологічні засади розвитку сучасної гуманітаристики. Автори аналізують з проблемно-тематичної точки зору провідні наукові видання України («Слово і час», «Українська народна творчість та етнологія»), визначають стильові ознаки друкованих видань.
  • Item
    Impact of Social Media Information Disorders in Librarians’ Community (abstracts)
    (Ukrainian State University of Science and Technologies, Dnipro, 2024) Yap, Joseph; Hajdu, Barát Ágnes; Kiszl, Péter
    ENG: Librarians' role is crucial in combating information disorders. Their ability to identify false information is a core professional competency. As librarians refine their professional identities, they also cultivate a robust knowledge practice. This paper delves into the impact of information disorders on the librarian community. A group of Filipino public librarians were interviewed to understand the librarians' perceptions of the severity and impact of information disorders on their communities. After careful analysis of qualitative data, five themes emerged including credibility threat, detrimental information, unfounded claims, manipulation of information, and promotion of truthful information. Information disorders pose a serious threat to librarians and the public. Malicious actors exploit these to manipulate public opinion, leading to fraud and false expertise. Librarians can counter these threats by sharing accurate resources.
  • Item
    Library Transformation in Indonesia: a Case Study on the Implementation of Social Inclusion in Purwakarta Regency Public Library (abstracts)
    (Ukrainian State University of Science and Technologies, Dnipro, 2024) Meva, Titis Ardia; Yanto, Andri; Lusiana, Elnovani
    ENG: Social inclusion-based library transformation can be an agent of change in supporting the achievement of the Sustainable Development Goals (SDGs) resolution. The agenda is a sustainable development with the aim of making the earth a better place for humans. One of the libraries that made this transformation is Purwakarta Regency Public Library. The purpose of this study is to find out how the implementation of library transformation based on social inclusion in the public library of Purwakarta Regency, West Java, Indonesia. The method used in this study is a descriptive study. The results of the study show that implementation of social inclusion in Purwakarta Regency Public Library through a social inclusion-based library transformation program. The program is called Lipperpul (Lima Program Perpustakaan Unggulan) or Five Excellent Library Programs. The study results show that the transformation of the Purwakarta Regency Regional Library includes changes and improvements in the quality of information both in terms of services and facilities, increasing the competence of librarians and library personnel, and changing the view of the library, which is now not only an information center but also a center of community activity. The concept of social inclusion is closely related to empowerment and lifelong learning. The library community can easily use the library's holdings of materials and learn new skills through the classes it offers, enabling individuals to enhance their own welfare through empowerment.
  • Item
    Роль і місце бібліотеки як інформаційного центру у процесі вивчення іноземних мов
    (Ukrainian State University of Science and Technologies, Dnipro, 2024) Жукова, Анна Робертівна
    UKR: Презентовані тези пропонують огляд значення та місця бібліотеки під час вивчення іноземних мов. Мета дослідження полягає у розгляді ролі та місця бібліотеки як інформаційного центру у ході вивчення іноземних мов. Результати цього наукового аналізу, а також сформульовані на його основі висновки, становлять практичну цінність для викладачів, вчителів та здобувачів освіти, які цікавляться використанням бібліотек для покращення процесу вивчення іноземних мов. З’ясовано, що сучасні бібліотеки є потужними інформаційними центрами, які не лише створюють комфортне середовище для культурного розвитку здобувачів освіти, але й для їх освітнього розвитку, зокрема й під час вивчення іноземних мов.
  • Item
    Досвід цифрової співпраці та стратегічного партнерства DAAD та УДУНТ в напрямку розвитку відкритих освітніх ресурсів
    (Ukrainian State University of Science and Technologies, Dnipro, 2024) Гнатушенко, Володимир Володимирович; Островська, Катерина Юріївна; Селівьорстова, Тетяна Віталіївна; Дмитрієва, Ірина Сергіївна
    UKR: Співпраця між Україною та Німеччиною у сфері науки й освіти завжди була важливим елементом міжнародних відносин обох країн. У цьому контексті Німецька служба академічних обмінів (DAAD) виступає як ключовий партнер, що сприяє розвитку академічних зв’язків та підтримує українських науковців і студентів через різноманітні програми. DAAD надає широкі можливості для навчання, досліджень і професійного розвитку, особливо в умовах сучасних викликів, зокрема під час війни. Завдяки цим програмам українські студенти та науковці мають доступ до передових знань, сучасних технологій та дослідницьких можливостей, що є важливим для розвитку наукового потенціалу України і зміцнення її інтеграції в міжнародну наукову спільноту.
  • Item
    Вдосконалення інклюзивного інформаційного простору: впровадження чат-ботів в роботу академічних бібліотек (тези)
    (Ukrainian State University of Science and Technologies, Dnipro, 2024) Шевчук, Олександр Андрійович; Салтикова, Анастасія Андріївна
    UKR: У доповіді буде розглянуто використання чат-ботів у академічних бібліотеках. Наведено український та закордонний досвід їх використання. Наведено приклади комерційного та відкритого програмного забезпечення з відкритим кодом для створення чат-ботів. Наведено конкретні приклади які можуть використовуватись бібліотеками. Описано переваги і недоліки різних підходів до створення чатботів. Надано рекомендації щодо впровадження чат-ботів в роботу академічних бібліотек.
  • Item
    Переваги використання науковою спільнотою відкритих освітніх ресурсів та складнощі їх впровадження
    (Ukrainian State University of Science and Technologies, Dnipro, 2024) Іванько, Тетяна Сергіївна; Федорович, Марина Миколаївна; Щербина, Марина Олегівна
    UKR: Відкриті освітні ресурси (OER) мають значні переваги для наукової спільноти, як-от підвищення доступності освіти, економічну ефективність, гнучкість у використанні матеріалів тощо. Однак впровадження OER супроводжується складнощами, такими як недостатня обізнаність викладачів, брак фінансування, технічна підтримка, правові та культурні бар'єри. Проте потенціал OER робить їх важливим інструментом для розвитку освітніх практик.
  • Item
    University Libraries in Times of Crisis: Supporting Ukrainian Refugees Through Open Innovation (abstracts)
    (Ukrainian State University of Science and Technologies, Dnipro, 2024) Zourou, Katerina; Boichenko, Kateryna; Oikonomou, Stefania
    ENG: Since the outbreak of the Russian invasion in February 24, 2022, university libraries in Europe have been called to address the humanitarian and educational needs of Ukrainian refugees and internal displaced persons. In our contribution, we’ll explore successful initiatives by European university libraries that adopted open innovation as a way to welcome, support and empower Ukrainian refugees in their learning and life trajectory. Through concrete examples, we’ll reflect on further opportunities emerging from opening up university libraries as knowledge hubs with a strong social mission in times of crisis.
  • Item
    Масова робота в бібліотеці як специфічна форма сучасної інформаційно-комунікаційної діяльності
    (Ukrainian State University of Science and Technologies, Dnipro, 2024) Решетілова, Оксана Михайлівна; Прокоф’єва, Катерина Анатоліївна; Савченко, Сергій Володимирович
    UKR: Йдеться про масову роботу з читачами, яка є специфічною формою сучасної комунікаційної діяльності бібліотечної установи. Її основні форми можуть бути наочні (книжкові виставки, перегляди, рекламна діяльність), усні (огляди, тематичні вечори, диспути) та комплексні (день відкритих дверей, тиждень книги, ток-шоу). Термін «масова робота» продовжує своє функціонування у бібліотечній сфері, отримуючи новий зміст через конкретні заходи, що відповідають меті бібліотек. Реагуючи на потреби і враховуючи інтереси користувачів, бібліотекарі постійно впроваджують нові форми масової роботи.
  • Item
    The Role of Libraries in Citizen Science (abstracts)
    (Ukrainian State University of Science and Technologies, Dnipro, 2024) Tautkeviciene, Gintare; Pranckute, Aiste
    ENG: Citizen science is part of open science, which is about engaging the public through research, collecting and using scientific data, and applying science-based knowledge to solve problems of public interest. The development of citizen science activities opens up opportunities for the involvement of libraries, which are already recognised as experts in providing information, support, assistance and communication services to the academic community. Libraries are often seen as facilitators of citizen science projects, organising and providing communication and information dissemination, organising and delivering training and coordinating other activities. These activities require the ability to adapt librarians' competences to new activities, different contexts and audiences, and to develop new skills and competences. Librarians need to acquire the competences to participate effectively in citizen science projects. This presentation introduces the experience from the development of an online training course for librarians and a full-day training courses in three Baltic countries.
  • Item
    Turning Open Science to Reality: the Role of Academic Libraries (abstracts)
    (Ukrainian State University of Science and Technologies, Dnipro, 2024) Tautkeviciene, Gintare; Cesevičiūtė, Ieva
    ENG: Recent decades have brought a wealth of open access and open science developments on the level ofpolicy, infrastructure and competence. However, openness has not become an inherent quality of science yet. Thepresentation reflects on the case of open science related initiatives and practices at the Library of Kaunas University of Technology in Kaunas, Lithuania, and discusses the opportunities and obstacles that academic libraries may encounter when they try to engage with open science.
  • Item
    Цифрові трансформації освіти: роль штучного інтелекту в модернізації освітньо-інформаційних послуг університетської бібліотеки (тези)
    (Ukrainian State University of Science and Technologies, Dnipro, 2024) Кічук, Надія Василівна; Демченко, Ольга Миколаївна; Щетиніна, Світлана Володимирівна
    UKR: Окреслено деякі обриси нової бібліотечної моделі – “Бібліотека 4.0” (утворення “читач, бібліотекар, технології ШІ”). Здійснено певні узагальнення стосовно особливостей університетських бібліотек: важливість опори на принципи комфортності, доступності та інформативності у діяльності; загострення проблеми оптимізації самостійної навчальної роботи здобувачів як чинника якості освітнього процесу; актуалізація аспекту сформованості у користувачів базових “м’яких навичок”.
  • Item
    Refugee Crisis: Engagement and Inclusion at Kaunas University of Technology Library (abstracts)
    (Ukrainian State University of Science and Technologies, Dnipro, 2024) Dovidonytė, Rasa; Jonaitytė, Lina
    ENG: KTU implements the project AGILE – Higher Education resilience in refugee crises: forging social inclusion through capacity building, civic engagement and skills recognition. As a consortium of 8 partners - 7 Higher Education Institutions and 1 education-oriented business - in Europe and in Ukraine, we engage in this project for 3 years and we encourage and reward excellence in learning, teaching and skills development. AGILE’s objective is to contribute to building inclusive higher education systems capable of addressing the ongoing refugee crises through common values, civic engagement, social participation and recognition of skills in refugees’ learning pathways. With this project we are organising roundtables, public talks, one summer school, experiments at local level, and conferences to show our results. Furthermore, in collaboration with 5 partners Kaunas University of Technology Library implements a project BALTICS4UA “Supporting Ukraine through citizen engagement at Baltic Universities”. The project foresees enhancing HEIs’ resilience and cooperation with the quadruple helix actors (policy, industry, society) in humanitarian crises, as well as upskilling academic staff, students and citizen to actively engage in social action to support Ukrainian populations in the Baltics. The project is unfolding in a series of experience cafés, the production of open educational materials for academic staff and the release of a podcast series in which higher education staff involved in citizen engagement actions share their experiences.
  • Item
    Цифрове кураторство: можливості та виклики для бібліотек України (тези)
    (Ukrainian State University of Science and Technologies, Dnipro, 2024) Ярошенко, Тетяна Олександрівна; Ярошенко, Олександра Ігорівна
    UKR: Сучасний цифровий ландшафт продовжує розвиватися досить швидко, тож перед бібліотеками постає завдання не лише зберігати цифровий вміст, а й курувати його. Особливо з огляду на потреби відкритої науки та відкритих даних, зокрема можливості пошуку, доступності, сумісності та повторного використання (FAIR) цифрових даних. Виклики часу вимагають створення ефективних бібліотечних стратегій цифрового кураторства та розвитку відповідних навичок бібліотекарів, в т. ч. через бібліотечну освіту та навчання впродовж життя. В статті розглянуто основні світові тенденції в галузі цифрового кураторства та перспективи впровадження відповідних практик для бібліотек України, зокрема ті, що викликані впровадженням Національного плану відкритої науки, та впровадженням доступу до дослідницьких даних. Методи дослідження – критичний огляд вітчизняних та закордонних публікацій з цифрового кураторства, офіційних документів та окремих веб-сайтів бібліотек України, присвячених відкритим дослідницьким даним. Результати дослідження свідчать про потребу комплексного розгляду цифрового кураторства як нової функції бібліотек, ролі університетських бібліотек в координації та адвокації відповідної роботи на рівні закладу, а також запровадження цифрового кураторства як спеціалізації бібліотечної галузі: бібліотекар даних (куратор даних), який може бути учасником дослідницької групи у сфері управління даними.
  • Item
    Імплементації штучного інтелекту в бібліотечну діяльність
    (Ukrainian State University of Science and Technologies, Dnipro, 2024) Шемаєва, Ганна Василівна; Костирко, Тамара Миколаївна
    UKR: Висвітлюються напрями впровадження штучного інтелекту в бібліотечну діяльність. Відзначається, що українські бібліотеки започатковують використовувати різні інструменти штучного інтелекту. Найактивніше використовують ChatGPT для створення медіаконтенту, редагування тексту та перекладу.
  • Item
    Вікіпедія та бібліотека: реалії сьогодення
    (Ukrainian State University of Science and Technologies, Dnipro, 2024) Петренко, Олена Анатоліївна; Сідорчик, Олена Володимирівна
    UKR: В роботі розглянуті питання представлення УДУНТ на сторінках Вікіпедії України. Освітлені етапи створення статей про видатних особистостей університету для Вікіпедії.
  • Item
    Штучний інтелект в бібліотечній практиці
    (Ukrainian State University of Science and Technologies, Dnipro, 2024) Юнаковська, Вікторія Вікторівна; Шитікова, Тетяна Миколаївна; Матвєєва, Олена Володимирівна
    UKR: У доповіді розповідається про вплив штучного інтелекту (ШІ) на сучасну бібліотечну практику, роль ШІ в оптимізації роботи бібліотек, покращенні доступу до інформації, розвитку інноваційних сервісів та підвищенні якості обслуговування користувачів. Розглядаються інструменти ШІ – ChatGPT, Leonardo AI та ін.
  • Item
    Концепції збереження цифрових даних в епоху інформаційного перевантаження: виклики для бібліотек та архівів (тези)
    (Ukrainian State University of Science and Technologies, Dnipro, 2024) Картузов, Костянтин Миколайович
    UKR: У сучасному світі, де обсяги цифрових даних стрімко зростають, питання їх збереження набуває критичного значення для бібліотек і архівів. Ця доповідь досліджує основні виклики, що постають перед установами у контексті інформаційного перевантаження, та пропонує концепції, які можуть сприяти ефективному збереженню цифрових ресурсів. Особлива увага приділяється новітнім підходам до зберігання даних, використанню хмарних технологій, а також питанням довгострокового доступу до цифрових матеріалів. В умовах зростання кількості даних, бібліотеки і архіви стають ключовими гравцями у збереженні культурної та наукової спадщини для майбутніх поколінь.
  • Item
    Інтеграція осіб з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі: досвід Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського
    (Ukrainian State University of Science and Technologies, Dnipro, 2024) Білоус, Валентина Степанівна; Бровчак, Людмила Сидорівна; Старовойт, Леся Василівна
    UKR: У статті дано аналіз публікацій вітчизняних вчених щодо питання інклюзії та інклюзивної освіти. Акцентовано увагу на досвід роботи Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського щодо формування інклюзивного простору. Висвітлено роль університетської бібліотеки як важливої інформаційної ланки в забезпеченні інклюзивного навчання, впровадження відкритої освіти та відкритих освітніх ресурсів.
  • Item
    Контент-аналіз статей провідних вчених ДМетІ у науковому виданні «ДоМеЗ» та «Теорія та практика металургії» 1929 – 1940 років (тези)
    (Ukrainian State University of Science and Technologies, Dnipro, 2024) Мироненко, Микола Андрійович
    UKR: У статті подано контент-аналіз наукових публікацій вчених Дніпропетровського металургійного інституту (ДМетІ) у журналі «ДоМеЗ» та «Теорія та практика металургії» за період 1929 – 1940 років. Серед обраних для аналізу статті майбутніх академіків О. П. Чекмарьова та К. Ф. Стародубова, а також членівкореспондентів П. Т. Ємельяненка та К. П. Буніна. Наведена у статті інформація засвідчує неабияку інтенсивність інтелектуальної праці цих вчених, яка не поступається результатам наукової роботи наших сучасників.
Організатори: – Наукова бібліотека УДТУ (Україна) – Бібліотека Каунаського технологічного університету (Литва) – Бібліотека Університету постійної допомоги ЛАГУНА (Філіппіни) Стратегічні партнери: – Українська бібліотечна асоціація (Україна) – Європейська мережа бібліотекарів відкритої освіти – Асоціація спеціальних бібліотек – Азійська спільнота – Товариство з обмеженою відповідальністю «БіСОФТ» Organizers: – Scientific Library of the Ukrainian State University of Science and Technologies (Ukraine) – Library of Kaunas University of Technology (Lithuania) – Library of the University of Perpetual Help System LAGUNA (Philippines) Strategic partners: – Ukrainian Library Association (Ukraine) – European Network of Open Education Librarians – Special Libraries Association – Asian community – Limited Liability Company "BeeSOFT"