Монографії
Permanent URI for this collectionhttp://crust.ust.edu.ua/handle/123456789/40
ENG: Monographs
Browse
Item Наративи пізнання та архітектура в трансформаціях постмодерну(Навчальна книга - Богдан, Тернопіль, 2013) Пшінько, Олександр МиколайовичUK: В останні роки суперечки про природу і характер знання постмодерну займають особливе місце. Архітектура постмодерна, безсумнівно, розглядається як послання кінця сучасного світу. Саме архітектура принесла концептуальні зрушення в багатьох областях постмодерністської культури. Ця архітектура, яка з часів Середньовіччя перебувала під впливом набору таких символічних і довідкових функцій, як «Розум», «Представлення», «Історія». Сучасна філософія почалася з «загибелі світу»; сучасна архітектура почалася з реконструкції абатства базиліки Сен-Дені в Парижі абатом Сугерієм. Сугерія назвав свою роботу «opus modernum», відкривши надзвичайно впливовий архітектурний стиль, який став відомим як готика. З часів Середньовіччя мотивувало почуття антагонізму між «тоді» і «зараз», а історичні періоди на Заході змінювали один одного в протиріччі з тим, що було раніше. Останнє характерно для західної культури в цілому. Архітектура стверджує, що має особливу дату початку постмодернізму. Згідно Ч. Дженксу, реконструкція призового комплексу в Сент-Луїсі в 1972 році проголосила смерть модернізму в архітектурі. Також в 1972 році американський архітектор Р. Вентурі і інші постмодерністи запропонували архітектуру «коміксів» – еклектичну, неоднозначну, невибагливу. Постмодерністська архітектура (і постмодернізм в цілому) свідомо підриває такі принципи, як цінність, порядок, значення, ідентичність. Протиріччя постмодерністської і сучасної теорії і практики можнао побачити на політичному та соціальному тлі нового глобалізованого світу. Складність їх протистояння розглядається як результат нашої особливо суперечливої епохи. Деякі стверджують, що архітектура – найкраща реклама радикальної теорії постмодерну, але насправді постмодерністські архітектори – як і модерністські експериментатори – не змогли змінити світ капіталізму, оскільки неможливо винайти історію, просто змінивши зовнішній вигляд будівель. У наш час плюралізм, множення відмінностей постмодернізму фактично залишається електронним симулятором, тому це ілюзія. Гіпермодернізм і захист прав споживачів винайшли новий тип – «споживач знань». Багато вчених ставлять запитання: «Чи є постмодернізм – його культура, мистецтво і історія – реальністю або віртуальністю?» Даючи відповідь на це актуальне питання, варто згадати знамениті слова Т. Адорно: «Протилежністю знання є не невігластво шляхом обману та шахрайства».