Кафедра "Філософія та українознавство" ( з 2021 р. після об'єднання кафедр " Філософії і соціології" та кафедри "Українознавство")
Permanent URI for this communityhttp://crust.ust.edu.ua/handle/123456789/12801
ENG: Department of "Philosophy and Ukrainian Studies" (since 2021 after the merger of the departments of "Philosophy and Sociology" and the Department of "Ukrainian Studies")
Browse
Item М. С. Грушевський та «мова» соціології Е. Дюркгейма(Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара, 1997) Айтов, Спартак ШалвовичUKR: Висвітлюється проблема взаємодії наукових «мов» М.С. Грушевського і Е. Дюркгейма. Досліджується досвід застосування М.С. Грушевським досягнень соціологічних теорій французького вченого до студій історії України.Item Часопис «Основа» як культурна система і розвиток українознавства у ХІХ ст.(Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара, 1999) Айтов, Спартак ШалвовичUKR: Досліджується значення журналу Основа для розвитку українознавства у ХІХ ст. Багатоаспектні наукові статті журналу у сфері студій історії і культури України вивчаються як цілісна культурна система. Аргументується роль культурної системи Основи як наукової революції в українознавчих розвідках.Item Українська історіографія та журнал «Основа» як культурна система(Херсонський державний університет, Херсон, 1999) Айтов, Спартак ШалвовичUKR: Вивчається сутність впливу наукової діяльності журналу «Основа» на розвиток української історіографії ХІХ ст. Сукупність наукових праць авторів часопису аналізується як культурна система. Осмислено її сутнісні властивості та їх значущість для розвитку студій з української історії і культури.Item Часопис «Основа» і зміна стереотипів мислення про Україну на початку 1860-х рр.(Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара, 2000) Айтов, Спартак ШалвовичUKR: Аналізується проблема впливу наукової діяльності журналу «Основа» на бачення суспільством першої половини ХІХ ст. української культури. Осмислюються ментальні стереотипи суспільної психіки про особливості вітчизняного культурного і історичного розвитку. Досліджується співвідношення романтичного і народницького наративів про національно-культурну особливість України.Item Немецкая философская и историческая мысль конца ХVІІІ-первой половины ХІХ ст. и украиноведческие исследования журнала «Основа»: аспект изучения национального характера(Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара, 2000) Айтов, Спартак ШалвовичRUS: Отражена модель научного диалога теоретических достижений журнала «Основа» и концепций немецких философов и историков конца XVIII – первой половины XIX в. Из-за сопоставления данных концептов в области изучения национального характера доказано значительное совпадение их содержательных черт.Item Українознавчі дослідження М.С. Грушевського і етнологічна концепція Л. Леві – Брюля(Дніпровська міська громадська організація «Товариство шанувальників журналу „Бористен“, 2004) Айтов, Спартак ШалвовичUKR: Аналізується сутність теорії “пралогічного мислення” французького філософа і етнолога Л. Леві-Брюля. Вивчається вплив його концепцій на наукову творчість М.С. Грушевського. Досліджуються студії проявів феномену “пралогічного мислення” у історико-культурному розвитку українського народу.Item «Історія запорозьких козаків» Д. І. Яворницького і теорія «прикордонних» цивилізацій(ДНУ ім. Олеся Гончара, Дніпропетровськ, 2005) Айтов, Спартак ШалвовичUKR: Розглядається сутність теорії «прикордонних» цивілізацій. Аналізуються когнітивні кореляції цієї концепції з дослідженнями історії запорозьких козаків Д.І. Яворницького. Осмислено вплив природно-географічних і культурно-історичних, цивілізаційних чинників на формування і історичне буття феномену запорозького козацтва.Item Вісник куратора, № 30 (листопад 2006)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2006)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Вісник куратора, № 29 (вересень 2006)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В.Лазаряна, 2006)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Вісник куратора, № 34 (листопад 2007)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2007)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Розвиток Наддніпрянської Україні в контексті Центрально-Східної Європи та епістемологічні піходи історичної антропології(НГУ, Дніпропетровськ, 2007) Айтов, Спартак ШалвовичUKR: Аналізується вплив історико-антропологічних чинників на розвиток наукових і культурних ідей і досягнень Наддніпрянської Україні в контексті Центрально-Східної Європи. Вивчаються ментальні і соціокультурні чинники історичного розвитку зазначеного цивілізаційного регіону.Item Вісник куратора, № 31 (лютий 2007)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2007)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Вісник куратора, № 32 (квітень 2007)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2007)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Вісник куратора, № 33 (вересень, 2007)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2007)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Вісник куратора, № 35 (лютий 2008)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2008)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Вісник куратора, № 38 (листопад 2008)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2008)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Вісник куратора, № 36 (квітень 2008)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2008)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Вісник куратора, № 37 (вересень 2008)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2008)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Вісник куратора, № 42 (листопад 2009)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2009)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Вісник куратора, № 39 (лютий 2009)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2009)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Вісник куратора, № 41 (вересень 2009)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2009)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Вісник куратора, № 40 (квітень 2009)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2009)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Вісник куратора, № 45 (вересень 2010)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2010)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Вісник куратора, № 43 (лютий 2010)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2010)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Вісник куратора, № 44 (квітень 2010)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2010)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Вісник куратора, № 46 (листопад 2010)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2010)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Вісник куратора, № 47 (лютий 2011)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2011)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Вісник куратора, № 50 (листопад 2011)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2011)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Вісник куратора, № 49 (вересень 2011)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2011)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Вісник куратора, № 52 (квітень 2012)(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2012)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Вісник куратора, № 53, 2012(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2012)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Вісник куратора, № 54, 2012(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2012)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Вісник куратора, № 55, 2013(Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2013)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Герменевтична соцiaльно-гуманiтарна iнтенцiя фiлософського пiзнання В. Дiльтея та сучасна фiлософiя історії (препринт)(ПП «Видавництво» «Гілея», 2018) Айтов, Спартак ШалвовичUKR: Дана стаття присвячена аналізу формування герменевтичної соцiально-гуманiтарної інтенції фiлософського пiзнання у працях В. Дiльтея. Дослiджено вплив даної інтенції на розвиток суспiльно-гуманiтарних вимipiв сучасної філософії історії. Проаналізовано вплив суспiльних та людських горизонтiв філософської творчостi нiмецького мислителя на когнітивну динаміку формування герменевтичної інтенції та її пізнавальне значення для розвитку гуманiтарних аспектiв філософських наук. Показано напрями та перспективи методологiчної дії антропологiчних аспектів теоретичних пiдходiв, створених у просторi концепцiй філософії В. Дiльтея, на науки суспiльно-гуманiтарної сфери. Розглядаються напрями інтелектуальної дії людиновимipних аспектiв фiлософських розвідок нiмецького мислителя на розвиток методологiчних пiдходiв у процесах розумiння минулих епох. Виокремлно шляхи застосування теоретичних надбань герменевтичної соцiально-гуманiтарної інтенції фiлософського пiзнання В.Дiльтея на реалізацію когнiтивних можливостей модерної філософії icторiї.Item Герменевтична соцiaльно-гуманiтарна iнтенцiя фiлософського пiзнання В. Дiльтея та сучасна фiлософiя історії(ПП «Видавництво» «Гілея», 2018) Айтов, Спартак ШалвовичUKR: Дана стаття присвячена аналізу формування герменевтичної соцiально-гуманiтарної інтенції фiлософського пiзнання у працях В. Дiльтея. Дослiджено вплив даної інтенції на розвиток суспiльно-гуманiтарних вимipiв сучасної філософії історії. Проаналізовано вплив суспiльних та людських горизонтiв філософської творчостi нiмецького мислителя на когнітивну динаміку формування герменевтичної інтенції та її пізнавальне значення для розвитку гуманiтарних аспектiв філософських наук. Показано напрями та перспективи методологiчної дії антропологiчних аспектів теоретичних пiдходiв, створених у просторi концепцiй філософії В. Дiльтея, на науки суспiльно-гуманiтарної сфери. Розглядаються напрями інтелектуальної дії людиновимipних аспектiв фiлософських розвідок нiмецького мислителя на розвиток методологiчних пiдходiв у процесах розумiння минулих епох. Виокремлно шляхи застосування теоретичних надбань герменевтичної соцiально-гуманiтарної інтенції фiлософського пiзнання В.Дiльтея на реалізацію когнiтивних можливостей модерної філософії icторiї.Item Вісник куратора, № 59, (вересень 2019 р.)(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2019)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Вісник куратора, № 60, (листопад 2019 р.)(Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2019)UKR: Видання має на меті допомогти викладачам, які є слухачами «Школи куратора». Висвітлюються напрямки роботи з молоддю, пропонуються орієнтовні плани виховної роботи, надається цікава інформація для проведення бесід в групах, тощо.Item Розробка науково-методичного підходу до планування процесів інноваційного розвитку залізниць(Дніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ "ДКС Центр", м. Дніпро, 2019) Мельник, В. О.; Марценюк, Лариса Володимирівна; Міщенко, Максим Іванович; Власова, Ольга ПетрівнаUKR: Автори статті поставили собі за мету знайти напрямки підвищення конкурентоспроможності залізничного транспорту в сфері пасажирських перевезень в Україні. Для цього розроблено науково-методичний підхід до планування процесів інноваційного розвитку залізниць, який передбачає розподіл витрат та вигід між державними та приватними суб’єктами господарювання, які організовуватимуть туристичні перевезення залізничним транспортом. Для вирішення поставленого завдання в статті використано методи наукової абстракції, дедукції, логічної формалізації, системного аналізу. Реалізація даного методичного підходу дозволить керівництву ПАТ «Українська залізниця» продавати надлишковий рухомий склад після його капітально-відновлювального ремонту туристичним компаніям та агентам для організації залізничного туризму та отримання додаткового прибутку за рахунок надання комплексу послуг при експлуатації туристичних поїздів.Item Альтернативні напрями розвитку пасажирських залізничних компаній в Україні(Дніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ "ДКС Центр", м. Дніпро, 2019) Бандурко, Анна Олександрівна; Марценюк, Лариса Володимирівна; Власова, Ольга ПетрівнаUKR: Стаття присвячена обґрунтуванню теоретико-методологічних постулатів інноваційного розвитку пасажирських компаній шляхом організації залізничного туризму в сучасних умовах господарювання, що формуються під постійним впливом внутрішніх та зовнішніх факторів. На підставі головних економічних інтересів туристичних компаній, що використовують залізничні перевезення, визначено функції кожного з учасників. Визначено основні організації зовнішнього середовища, що впливають на діяльність залізничної туристичної компанії. Сформовано науково-практичний підхід щодо визначення оптимальних структур управління туристичними перевезеннями. В залежності від пайової участі в уставному капіталі встановлено три основних варіанти управління залізничним туризмом. В результаті впровадження запропонованих структур управління можливо застосування успішного у всьому світі державно-приватного партнерства – концесії, внаслідок чого вітчизняні та закордонні приватні інвестори, державне підприємство «Укрзалізниця» та органи місцевого самоврядування отримають додаткові грошові надходження, а пасажири – цікавий, доступний та безпечний вид відпочинку – залізничний туризм.Item Дотримання принципу балансу державних і громадських інтересів як запорука запобігання соціальних конфліктів(ДРІДУ НАДУ при Президентові України, Дніпро, 2020) Кривчик, Геннадій Георгійович; Євсєєва, Галина ПетрівнаUK: В умовах нового етапу децентралізації влади, який розпочався з 2019 року і передбачає насамперед законодавче забезпечення сучасних демократичних процесів в місцевому самоврядуванні, особливого значення набуває дотримання принципу балансу державних та громадських інтересів. Очевидно, що негативні для центральної влади результати виборів допоможуть центральній владі правильно вибудувати свої відносини з місцевим самоврядуванням. Щодо органів місцевого самоврядування й місцевих еліт, які значною мірою підтримують політику громад, то вони мусять усвідомити, що конфронтація з центром ні до чого хорошого не принесе ані державі, ані самим регіонам і місцевим громадам.