Статті КФП ДІІТ
Permanent URI for this collection
ENG: Articles
Browse
Recent Submissions
Item «Зворотний зв’язок» Платонівської академії та університету постмодерну(Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, 2024) Власова, Тетяна Іванівна; Судакін, Олександр ВасильовичUKR: Актуальність теми статті визначається тенденціями раціоналізму та герменевтичної методології в постмодерному суспільстві, які витісняють ідеали Істини, Добра і Краси, замінюючи їх інтересами консюмеризму. У результаті класичний принцип здобуття університетського знання, що сягає корінням у діалогічну філософію Платона, замінюється відносинами «виробника» і «споживача» знань, перетворюючи сучасні університети на ланку в соціоекономічному ланцюгу консюмеризму. Метою статті є спроба концептуальної реконструкції ідеї духовних факторів Академії Платона в біфуркаційних точках соціокультурних трансформацій постмодернізму. Методологічне забезпечення роботи зумовлено необхідністю застосування комплексного міждисциплінарного підходу, феноменологічного, герменевтичного і екзистенціального прийомів аналізу. Наукова новизна здобутих результатів відбиває ідею Платонівського діалогізму, яка, на думку авторів статті, виконувала важливу смислоутворювальну роль у формуванні й функціонуванні класичного університету. Емфаза постмодерністської парадигми знання як «неструктурного» і «нелінійного» способу організації здобуття знань привела до появи нового феномена в університетській освіті, який змінив традиційний статус і місію університету як потужного агента Істини і Добра, що представляє незаангажоване наукове мислення та є репозитарієм культурної спадщини людства.Item Собистість та інституціоналізація в життєвому світі постмодернізму(Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, 2024) Власова, Ольга Петрівна; Новокшонова, Наталія Олександрівна; Літман, Максим ОлександровичUKR: Актуальність цієї статті зумовлена потребою в науковій рефлексії принципово нових соціокультурних процесів «умов постмодерну». Виникнення предметної і проблемної сфери інституціоналізаційних досліджень із кінця ХХ ст. і дотепер демонструє постійне зростання, що свідчить про те, що триває розвиток постмодерністської філософії, яка аналізує трансформацію цінності соціокультурного статусу індивіда й соціополітичних інститутів влади та авторитету державності. Дослідження процесів інституціоналізації в умовах суспільства постмодерну здійснюється в рамках системного аналізу й спирається на праці Ж.-Ф. Ліотара, Ж. Дельоза, Ю. Габермаса, М. Вебера, Д. Норта, Е. Дюркгайма та інших авторів. Метою роботи є репрезентація особливостей процесу інституціоналізації в постсучасному західному суспільстві та аспектів взаємозв‘язку індивіда та інституціоналізації в трансформаціях постмодерну. Аналіз соціокультурного життя та життєвого світу індивіда здійснюється із залученням культурних феноменів, інтелектуального середовища й дискурсів постмодерну з акцентом на основній суперечності інституціоналізації: невідповідність системи нормативної організації суспільства та життєвого світу індивіда. Звідси можна зробити загальний висновок про те, що від того, наскільки швидко буде долатися ефект державної інституціональної організації, залежить швидкість розвитку особистості індивіда, академічного середовища й суспільства загалом. Висновки можуть охоплювати такі домінуючі аспекти: швидкість подолання ефекту бюрократичнодержавної інституціональної організації прямо впливає на темпи розвитку особистості, нації, інтелектуального середовища та суспільства загалом. Серед негативних наслідків інституціоналізму варто виокремити недостатній інтелектуальний розвиток індивіда, сповільнення академічних досягнень, проблеми з розумінням блага і справедливості, а також зростаюча залежність індивіда від структур інститутів та положень інституціоналізації.Item The Mediametaphor of Contemporary Ukrainian Theatre (Based on Specialised Printed Publications of the Period of Independence)(Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial Salud Ciencia y Tecnología, Argentina, 2024) Galatska, Valentyna L.; Dashko, Nataliia; Zharko, Svitlana; Kornilova, Kateryna; Tiahlo, LiubovENG: Introduction: theatre, as an art form, is intricately intertwined with the contemporary media landscape, playing a crucial role in shaping cultural and social values, and influencing the perception and interpretation of significant societal events. Objectives: the relevance of this study is determined by the need to explore the mediametaphor of theatre as an instrument defining images, ideas, and concepts transmitted through the media space. The aim of the research is to uncover the significance of mediametaphor in Ukrainian theatre based on periodicals created during the Independence era: “Kino-Teatr”, “Ukrainskyi Teatr”, “Proscenium”, “Teatralna Besida” and “Teatr Plus”. Method: the article is grounded in theoretical methods such as analytical, content analysis, comparative, and generalisation methods. Results: the research results indicate that the media space allows theatre arts to connect with the audience through various formats, including video transmissions, interactive online performances, and social media. These formats are characteristic of media communication in theatrical centers in all major cities of the country: in Kyiv, Lviv, Kharkiv, and Dnipro. This expands the possibilities of communication and interaction for the audience with the theatrical process, shaping their understanding and perception of art. In this context, the mediametaphor of theatre becomes an instrument defining images, ideas, and concepts conveyed to the audience through the media space. Conclusions: the article makes a significant contribution to the scientific literature on theatre journalism and cultural studies, broadening the understanding of these concepts in the modern Ukrainian context.Item Гедоністично-теологічні мотиви французького бароко й духовна лірика англійських метафізиків: поетизація авторського досвіду vs сакралізація потаємних почуттів(Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, 2024) Безруков, Андрій ВікторовичUKR: У поетикальному розмаїтті західноєвропейського бароко світоглядною домінантою постає пошук єдності у протиріччях буття, що майже завжди занурює тогочасну людину в теологічний контекст. Особливо виразно це простежується у творах англійських метафізиків XVII ст., унікальний стиль яких заведено розглядати у річищі становлення європейсько-континентальної поетичної традиції. Водночас звернення до французького варіанту бароко як своєрідного літературного імперативу в компаративних студіях зі "школою" метафізиків в Англії зумовлюється специфікою історико-мистецького процесу, що продукує певні художні стратегії поетизації авторського досвіду / сакралізації потаємних (інтимних) почуттів у поетиці розглянутих явищ. Тож у статті розглянуто оригінальність засобів поетичного оприявнення власних світоглядних принципів митцями французького бароко й англійської "метафізичної школи", що набувають виразності у тісному зв’язку з авторськими парадигмами гедоністичнотеологічного vs духовного освоєння дійсності. Досліджувані засоби актуалізуються на образно-сюжетному й структурному рівнях, що визначає методологічні засади розвідки, які базуються на концептуальних підходах компаративного аналізу зелементами герменевтичного, імагологічного, лінгвостилістичного, а також культурно-історичного методів. Акцентовано, що парадоксальне введення до любовних віршів з гедоністичними мотивами власних глибокодумних міркувань про витоки світобудови наближає лірику французьких авторів (Теофіль) до пасажів англійців, які навіть у любовних віршах порушують серйозні питання людського буття, релігії, світоустрою (Е. Марвелл). Водночас релігійна лірика французів (д’Обіньє, Спонд, Ла Сеппед) контрастує з метафізичними уявленнями про трансцендентний світ (Дж. Донн, Дж. Герберт, Ф. Кверлз, Г. Воен) передовсім трактуванням поширених у бароко тем швидкоплинності земного буття, смертності всього сущого, слабкості людської істоти, які у французів порушуються стилістично досить одноманітно. Натомість метафізична напруженість і емотивність вивільнення найпотаємніших порухів душі підносять духовну лірику англійських літераторів до рівня медитативної поезії.Item Collective Amnesia in Ian McEwan’s Lessons: A (New) World Order, Historical Memory and Phantom Pains of Greatness(Faculty of Arts, University of Ostrava, 2024) Bohovyk, Oksana A.; Bezrukov, Andrii V.ENG: Collective memory is actualised when a social group or a nation endeavours to reconstruct significant historical events giving them a certain interpretation. Historical exploration of the sources of a new world order and its fragility involves imperialist narratives being the causes of some geopolitical conflicts. All the great empires inevitably lose their power and status, but some former empires still feel the phantom pains of their former greatness, which may have unforeseen historical consequences. Ian McEwan’s latest novel, Lessons (2022), covers a long period of time to deliver a powerful meditation on history and humanity through one man’s life across generations and historical (un)doings. The article focuses on the literary representation of some historical contexts and attempts at resisting collective amnesia, in order to illustrate how a blatant disregard for the painful lessons of history invites the occurrence of new cruelties of imperialist ideology.Item Fighting Windmills: Quixotism and Old/New Issues Facing Humankind(National University of Colombia (Bogotá Campus), 2024) Bezrukov, Andrii V.; Bohovyk, Oksana A.ENG: The most recent reimagining of Miguel de Cervantes’s Don Quixote (1605) —Salman Rushdie’s Quichotte (2019)— represents the volatile identities in American society under the conditions of blurring a line between fact and fiction. Exploring quixotism as the conflict of idealism vs realism elucidates the idea of humans who fight with the windmills in their heads. Against the background of this conflict, topical concerns are vividly highlighted to remain constant throughout the centuries, considering specific historical and sociocultural circumstances. The impact of this binary opposition on the worldview of the people of that time and the modern ones, created by Cervantes and Rushdie correspondingly, is a primary focus of the article. Both novels share a symbolic reflection of the world through the distinct aesthetics of a work of fiction that moves them beyond metafictional narration. A comparative study of the diachronically different stories emphasises a similarity of the strong questions raised about the societies whose ideals quixotes reflect.Item Transcendent Imagination in Salman Rushdie’s Victory City: A confrontation of Myth, Religion, History and Tradition(Universitatea de Vest din Timisoara, 2024) Bohovyk, Oksana A.; Bezrukov, Andrii V.ENG: The article focuses on Victory City (2023), the latest novel by Salman Rushdie, to discuss how transcendent reality is experienced and conceived in human life. The book explores the epistemological problems of religious tradition fictionalising the history of the Indian Vijayanagara Empire and proposing thus a new mythology. In his novel, framed as a fictional translation of an epic from Sanskrit, Rushdie confronts the real world through transcendent imagination to appeal to harmonious ideals and reconcile them with imperfect humanity. The author’s vision of that confrontation is interwoven with a biting critique of our world.Item “The Great Reset”: the Road to the Peaceful “New World” or a New Global War?(Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2023) Vlasova, Tatiana; Litman, MaksymENG: The review deals with two books, which have caused much debate all over the world, the two authors who are much spoken about – with respect and disrespect, with recognition and contempt. “COVID-19: The Great Reset” by K. Schwab and T. Malleret claims that there has been nothing like COVID-19 in the modern history and points out that this kind of an existential crisis can facilitate introspection that leads to transformations. The supposed transformations are investigated by the authors both in macro categories and micro terms. The world is claimed to enter the chaotic crisis leading to the state of “uncertainty”. As a result, no extraordinary scenario can be excluded concerning geopolitical reset, ecological reset, technological reset and micro transformations with the individual reset. K. Schwab’s opponent, A. Jones, in his “Great Reset and the War for the World” proves that Schwab’s Great Reset represents the global elite’s intention of conspiracy in enslaving humanity both on the macro and micro levels. A. Jones is sure that K. Schwab’s strategy is to use the Great Reset for achieving an unprecedented control over the global problems and individuals’ lives. K. Schwab’s and A. Jones’ opposing arguments are interesting and persuasive. They both have many supporters and opponents of their theses all over the world.Item An Invisible Terror Outside: the Anxiety of Uncertainty, Panic and Isolation in Rumaan Alam’s «Leave the World Behind»(Institut za jezik i književnost, Filološki fakultet, Nikšić, 2024) Bezrukov, Andrii V.; Bohovyk, Oksana A.; Budilova, OleksandraENG: Today humanity is going through a period of great upheavals and rapid changes in every sphere of life, including the environment, that inevitably lead to general destabilisation and disruptions. In the latest novel by Rumaan Alam, apocalyptic Leave the World Behind (2020), a crisis appears to reshape our closest bonds and forge new ones. This story of an invisible terror deals with cataclysmic but mysterious events that shut down the communication networks we over-rely on, and sees an almost overwhelming sense of uncertainty, panic and increasing anxiety. Isolated in the remote holiday house with the Vermont stone kitchen tops and night-lit swimming pool, a couple of New Yorkers and their teenage children are looking forward to taking a rest from the routines of city life when catastrophe strikes. In addition to the major theme of the threat of human extinction, Leave the World Behind explores the relationship between class and race and the complexities of parenthood and solitude during an unspecified disaster. Those issues are included in the context of the global problem of anthropogenic impacts on the environment. At the same time, Alam demonstrates how habituation to the ongoing crises in the modern world, including social-ecological transformations, affects the understanding of a severe situation people are facing and ways to prevent it: they have increasing tolerance for the absurd. The suspenseful, provocative and prescient book, Leave the World Behind, captures the generalised panic of 2020, the year of a global outbreak of coronavirus. As a kind of end-of-the-world fiction, the novel is full of moments of exquisite recognition and reappraising of our attitudes the article discusses.Item Lexical Repetition as a Textual Element and Means of Expression in a Work of Fiction (Rumaan Alamʼs Leave the World Behind)(Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна, 2023) Bezrukov, Andrii V.; Bohovyk, Oksana A.ENG: The re-actualisation of the stylistic device of repetition as an element of textuality and means of expression in a work of fiction, which is manifested in its power to impact readers, their linguistic consciousness, emotional evaluation and culture of perception in a specific manner, meets the research purpose. The article focuses primarily on lexical repetition which is a means of rhythmising words, phrases, sentences, paragraphs, etc. Rumaan Alamʼs most recent novel Leave the World Behind (2020) which has been selected for analysis is full of repetitions to give expression to the text. This is explicated through the stylistic functions of repetition which actively participate in creating literary images and semantic compatibility, ensuring narrative integrity and lexical coherence. The research methodology is primarily based on a combination of the methods of hermeneutic, linguistic and stylistic, and semantic analysis. In the article, lexical repetition is proposed to be a structural means of representation and embodiment of the concept of intensification and actualisation. Since the compositional organisation of the novel is found to be linked to its semantic structure, repetition as a textual element accentuates certain paragraph features across the book, making them semantically consistent, thus forming the semantic structure of the novel. Lexical repetition serves as a crucial element of an author’s writing style contributing to the representation of authorial intent.Item Narrating Conspiracy Theories: A Paradoxical Ethics of Otherness, Propaganda and Mistrust(University of Milan Publisher, 2023) Bohovyk, Oksana A.; Bezrukov, Andrii V.ENG: Reflecting conspiracy theories in contemporary fiction actualises conspiratorial thinking as a specific sociocultural phenomenon and narrative. Four symptomatic novels – George Orwell’s Nineteen Eighty-Four, Ray Bradbury’s Fahrenheit 451, Ahmed Khaled Towfik’s Utopia, and Stephen King’s The Institute – have been analysed from a conspiratorial perspective to illuminate the most efficient ways of shaping the human perception of reality. For this purpose, the following conspiracy elements have been delineated to be the basis of the novels’ poetics: otherness, propaganda and mistrust. They affect the authors’ strategies of storytelling in the books written in the era of the end of truth. Following an interdisciplinary approach that primarily includes the method of narrative construction and semiotic analysis, the article focuses on the conspiracy elements for plotting the selected novels and explicates the conspiracy narratives for manifesting the paradoxical ethics of truth as fiction. Conceptualising this idea in the sociocultural context confers to such a kind of literature a new ethical dimension.Item Lecturas filosóficas de la posición política e ideológica de Batman(EDITORIAL PRIMMATE S.A.S, Colombia, 2023) Vlasova, Tetiana I.; Skyba, Eleonora; Bilan, Nataliia; Rusul, Oleg; Sudakin, OleksandrESP: Aunque los personajes (super héroes) de las ficciones propias de los comics y otros productos audiovisuals como el cine, las caricaturas y los videojuegos, entre otros, están diseñados –en teoría– para un público joven, no significa con esto que sean neutrales o que estén desprovistos de una definida posición política e ideológica que sea susceptible al estudio filosófico, para revelar su esencia, atributos característicos y, en suma, su ser verdadero. Considerando que el impacto de estos personajes propios de la cultura popular anglosajona ha sigo significativo en las representaciones sociales globales en general, el objetivo del articulo consistió en efectuar una relectura filosófica de la posición política e ideológica de Batman. Metodológicamente hablando, se empleó la hermenéutica semiótica para revelar los aspectos cruciales del discurso del principal super héroe de Ciudad Gótica. Todo permite concluir que, en su ser y hacer, el llamado “hombre murciélago” es un anarquista, en la forma predominante del anarcocapitalismo de tipo anglosajón, que desconfía de la capacidad de las instituciones de justicia de su mundo ficcional para vencer el crimen y crear, además, espacios verdaderos de justicia en las relaciones intersubjetivas de la comunidad.Item American Servicewomen in the Twentieth Century [Review of the Monograph by E. Archer “Women, Warfare and Representation. American Servicewomen in the Twentieth Century” (Bloomsbury Academic, 2017. 256 р.)](Milenium, Kyiv; Taras Shevchenko National University of Kyiv, 2023) Vlasova, Tetiana I.ENG: The book considers the various ways the American servicewoman has been represented throughout the 20th century, and how those representations impact the roles she is permitted to inhabit. With the primary focus on the American case Emerald Archer also introduced a comparative element showing integration of women into the military in other countries including Great Britain, Canada and Israel.Item A Person in the Modern Theatrical Life of Ukraine: A Journalistic Perspective(UK Zhende Publishing Limited, UK, 2023) Galatska, Valentyna L.; Dashko, Nataliia; Antonova, Viktoria; Filipenko, Viktoria; Davydenko, InnaENG: The purpose of the paper is to determine the peculiarities of representation and self-presentation of modern theatre actors of Ukraine through the prism of media coverage, in particular those specialized in the cultural sphere. The following scientific methods were used to investigate the issue: descriptive, analytical, inductive-deductive, survey, content analysis. The result of the study of the issue of a person in modern Ukrainian theatrical life through the prism of journalistic coverage of this sphere is the analysis of the conscious accentuation of attention on issues of all-Ukrainian importance by representatives of the theatre industry in Ukraine and beyond. As a result of the study of the issue of the theatrical realities of Ukraine in the journalistic discourse, the main aspects, to which the masters of the Ukrainian theatre attach importance, were determined. According to the results of a survey conducted among representatives of Ukrainian cultural journalism and representatives of the performing arts, an important role in the creative activity of a modern theatre person is the coverage of Ukrainian life, in particular, the realities of war, on the artistic stage.Item Характеристика мовленнєвої поведінки жінок на прикладах вживання предикатів знання у романі Ієна Мак’юена “Lessons”(Міжнародний гуманітарний університет, Одеса, 2023) Боговик, Оксана АурелівнаUKR: Останні лінгвістичні наукові розвідки все більше і більше зосереджують увагу на вивченні впливу гендерного фактору на мовлення учасників комунікативного процесу. Найчастіше зазначається про характерне для жінок більш емоційне, порівняно з чоловічим, мовлення; варіювання жіночої і чоловічої мовленнєвої поведінки залежно від їх статусу; вивчення впливу стереотипів на мовлення різноґендерних мовців. Статтю присвячено аналізу вживання предикатів знання у жіночому мовленні з метою передавання знань або повідомлення інформації. Ілюстративним матеріалом слугують приклади з роману сучасного британського письменника Ієна Мак’юена “Lessons” (2022), який є хронікою подій сучасної історії. Автор не дотримується хронологічного порядку викладення, включаючи описи подій різної давнини і локацій у художню тканину твору, натомість концентрує увагу на житті головного героя Роланда Бейнса, яке розгортається на фоні масштабних історичних подій та катастроф: від Суецької кризи та аварії на Чорнобильській АЕС до пандемії COVID-19. Дотепер не існує дослідження, яке було б зосереджене на вивченні вживання предикатів знання у мовленні представників різних гендерних груп, зокрема у зв’язку з їх професією чи роллю наставника. Вибір предикатів знання для здійснення дослідження продиктований ще й тим, що мовлення безпосередньо пов’язане з мисленням, а тому вивчення вживання зазначених лексичних одиниць окремим героєм, дозволяє додати рис до його образу. У пропонованій розвідці увага звернена на жіночі персонажі, майстерно вписані у канву художнього твору, без згадки про які, читач не отримав би належного розкриття образу головного героя. Дослідження здійснене на аналізі мовлення трьох героїнь, які зіграли ключову роль у житті Роланда: матір, вчителька і дружина. Авторська репрезентація мовленнєвої поведінки цих персонажів є відображенням їх поведінки у цілому, а тому героїні стають більш зрозумілими завдяки аналізу їхнього мовлення. Такий підхід дозволив краще зрозуміти характер жіночих персонажів, які вирізняються своєю небагатослівністю, а також виокремити фактори, які впливали на їх характер, а потому сформували їх мовлення.Item Social and Political Agendas of American Society in the New Millennium (Salman Rushdie’s Quichotte)(Київський університет імені Бориса Грінченка, 2023) Bohovyk, Oksana A.; Bezrukov, Andrii V.ENG: The subject of the research is the artistic interpretation of social and political problems in Salman Rushdie’s novel Quichotte (2019). This work is a postmodern reinterpretation of Cervantes’s story about the ingenious gentleman of La Mancha, which tackles a number of pressing issues, faced by American society at the beginning of the twenty-first century, from opioid addiction and migration to the environmental crisis and cyber-spies. The purpose of the article is to identify and describe those social and political triggers that, on the one hand, define today’s agenda of the American post-truth society, and on the other hand, appear to be kind of tags of the relevance and priority of the issues raised. Explication of the strategies of literary representation of such problems in the work of fiction reveals their relationship with the author’s worldview. The application of the methods of hermeneutic, intertextual, cultural, semantic, and linguistic-stylistic analyses enables us to study the author’s intentions in the literary space with an emphasis on the most topical concerns of contemporary issues. The literary forms representing the post-truth narratives in Rushdie’s novel are designed to expose the most troublesome issues in the Age of Anything-Can-Happen. The article examines the interpretation of such problems as the influence of mass media products, racism, and gender inequality, as well as some issues of language, ageism, and psychological pressure on children. The results of the study. The concept of post-truth, which penetrates fiction from public discourse to become a key means of explaining the author’s intentions and creating narratives of hyperreality, in Quichotte, appears as the prism through which all events, phenomena, and meanings are interpreted. Having become the main form of artistic vision, hyperreality appears in postmodern fiction to transform the contemporary literary landscape. This post-truth environment helps Rushdie see and analyse in detail the most crucial problems of American, or, in general, world society. They are manifested at all levels and in the actions of the characters, and the situations that happen to them, as well as in the author’s comments.Item Multidiscursivity of Cyberbullying as the Epiphenomenon of Social Media Communication in a Screen Society(Chiang Mai University, Thailand, 2023) Bezrukov, Andrii V.; Yashkina, Victoriia; Polishko, Nataliia; Budilova, OleksandraENG: Communication modes have significantly changed in recent years. Digitalisation and cybernation of social, scientific and cultural life have caused the emergence of new forms and means of communication. That induces shaping some specific behavioural profiles and manifesting negative traits on the web that sociocultural shifts drive. Cyberbullying has become a highly unwelcome epiphenomenon in social media communication. The inevitable transformation of rapidly changing worldview paradigms, cultural sets and stereotypes actualise the processes determining it. Language reflects those processes and objectifies the modes of communication in cyberspace. They require new research strategies within an interdisciplinary approach. Nonverbal forms of cyberbullying are also fairly common; they combine with language structures to form syncretic patterns. The article discusses the theoretical bases of circulation of those patterns in the multimodal aspect as that approach moves beyond merely language analysis and reveals the polymorphism and multidiscursivity of online communication. Depending on the type of cyberbullying, using various verbal and nonverbal techniques may be of interest in controlling a cyberbully. Clarifying the strategies for representing cyberbullying contributes to a greater understanding of one of the most crucial aspects of social media communication.Item Генеза нової поетики у пізньосередньовічній Європі: проторенесансні візії Джакомо да Лентіні й Dolce Stil Nuovo(Київський університет імені Бориса Грінченка, 2023) Безруков, Андрій ВікторовичUKR: У презентованій розвідці здійснено оглядовий аналіз історичних і культурних передумов зародження й становлення поезії нового типу, що була наслідком акумуляції й вивільнення потужної творчої енергії нової генерації поетів у пізньосередньовічній Європі. Мова йде насамперед про митців сицилійської школи, а також представників Dolce Stil Nuovo («солодкого нового стилю»). Апелювання сучасних літературознавчих студій до історико-культурних витоків таких визначальних літературних феноменів, які й сьогодні не втратили своєї актуальності, зумовлене необхідністю їх переосмислення у парадигмі новітніх наукових підходів. Для цього у дослідженні застосовується комплекс методів культурно-історичного, біографічного, герменевтичного й компаративного аналізу, а також метод узагальнення. Європейська поетична традиція пройшла довгий шлях у пошуках нових форм і засобів художнього відображення дійсності. Виникнення на Апеннінському півострові у першій половині XIII ст. сицилійської школи стало визначальною подією у літературній і лінгвістичній історії Старого Світу. Вона поклала початок італійській поезії Dolce Stil Nuovo і багато у чому була попередницею лірики Данте і Петрарки, заклавши основи філософії ліричної поезії. Сицилійці надали потужний імпульс для подальшої розробки поетичної теорії, образів і тем, які стали ключовими у поезії стильновізму, а також у рецепції багатьох творців європейського Ренесансу. Звернення до окремих тем і мотивів та їх витончена трансформація увиразнюють уявлення сицилійських митців про поезію як специфічний різновид філософії. Очевидно, що порівняно пізній час виникнення й висококультурне оточення зумовили рафінованість художніх форм і стилістичних засобів оприявлення абстрактного змісту таких поезій. Поетична творчість в особі, зокрема, Джакомо да Лентіні зазнавала переакцентуації у підходах до римування й поетизування, та найголовніше — до психологічного освоєння дійсності й осмислення теми кохання у метафізичному вимірі. Ідейно-естетична та світоглядна єдність зближувала поетів Dolce Stil Nuovo, які розвивали новації сицилійця да Лентіні, з художніми пошуками митців раннього італійського Відродження. У статті акцентовано особливу увагу на специфіці літературної діяльності авторів у часи творення нової європейської лірики, що привела до найважливішої у розвитку світової поезії події — зародження сонетної традиції — появи першої метричної форми з твердою строфікою, яка на наступні століття визначила ключові вектори еволюції поетичного слова.Item Linguistic and Communicative Modelling in the theatrical interview Genre(University Alba Julia, Romania, 2022) Galats`ka, Valentyna; Filipenko, Viktoria; Davydenko, Inna; Temchenko, Liliіa; Kutsenko, LudmylaENG: We consider the interview genre to be a kind of dialogic interaction, in which all participants of the interview can take an active part in the discourse construction. The theatrical interview enables the joint activity of a group of communicants to be presented on the pages of a periodical press, who have decided on the form, structure, and content. The authors and participants of the dialog set the time and space limits of the expressions; the speech moves of the respondents. The journalist adds to, summarises, or adjusts the answers, regulates the process of alternation of the cues, and actively influences the processes of topical control. Dialogue encourages communicants to select the set of expressions that most effectively represent intentions and communicative purpose. All of this makes it necessary to develop the right strategy - employing tactics that include the influence of various factors, reducing communicative noises by exploiting the necessary language potential, stylistics, variability of communicative models and social roles, syntax, and modal elements, etc. By strategy in the genre of the theatrical interview, we mean the most effective implementation of the intentions of the speaker, which takes into account the personal (status-role and psychological) characteristics of the communicants. These intentions are focused on achieving a specific purpose of communication, dictated by communicative experience - all this subordinates the participants in the interview to the laws and norms of the appropriate (in the study of the theatre) sphere of communication and modelled conversation situation. It should be noted that the system of tactics of the theatrical interview genre is not limited by the above-mentioned parameters and is an open, constantly updated system. It provides an interesting discursive framing of the thought, programming the broad cultural context of the globalised theatrical epoch of Ukraine.Item American Servicewomen in the Twentieth Century. [Review of the monograph by E. Archer `Women, Warfare and representation (Bloomsbury Academics, 2017. 256 p.)] (preprint)(Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна, 2023) Vlasova, Tetiana I.ENG: The book considered the various ways the American servicewoman has been represented throughout the 20th century, and how those representations impact the roles she is permitted to inhabit. With the primary focus on the American case Emerald Archer also introduced a comparative element showing integration of women into the military in other countries including Great Britain, Canada and Israel.