Статті КТВ
Permanent URI for this collection
ENG: Articles
Browse
Recent Submissions
Item Аналіз конструкції обхідних колій в сортувальних парках та їх автоматизоване проектування(Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2025) Березовий, Микола Іванович; Божко, Микола Павлович; Малашкін, Вячеслав Віталійович; Болвановська, Тетяна Валентинівна; Мазуренко, Олександр ОлександровичUKR: Мета. Сортувальні станції на залізницях України побудовані у 30-х роках та у середині минулого сторіччя. Розвиток гіркових горловин сортувальних парків відбувався під впливом появи нової техніки, впровадження якої висунуло нові вимоги до елементів плану та призвело до розвитку напрямків комплексного підходу до проектування плану і профілю з урахуванням динаміки скочування вагонів. Не дивлячись на існуючі здобутки вчених, які досліджували ці питання, проблеми оптимізації конструкції плану залишаються актуальними і в даний час, тому метою дослідження є пошук способів скорочення довжини гіркових горловин сортувальних парків. Методи. В процесі дослідження використані методи імітаційного моделювання для отримання ліній габаритних відстаней проходження рухомого складу. Для визначення довжин розрахункових елементів використані методи аналітичної геометрії. Результати. Розглянуто принципові схеми примикання обхідних колій у гіркових горловинах та виконано розрахунок їх геометричних параметрів за умови влаштування прямолінійних з'їздів. Встановлено діапазон скорочення довжини стрілочної горловини за рахунок зменшення міжколійної відстані у випадку примикання обхідної колії до частини колій пучка. Розглянуто можливість укладання суміжних стрілочних переводів хрестовинами назустріч без улаштування вставки між ними без можливості паралельного руху обхідної та спускною коліями. Виконано порівняння схем примикання обхідної колії з укладанням перехресного з'їзду та без нього і встановлено, що скорочення довжини горловини досягається саме при укладанні перехресного з'їзду та необхідності укладання двох додаткових стрілочних переводів. Виконано аналіз принципових схем укладання криволінійних з'їздів примикання обхідних колій. Визначити положення стрілочних переводів у таких з'їздах та розрахувати параметри з’єднань аналітичним способом неможливо, тому розрахунки виконано з використанням програмного комплексу, розглянутого в роботі [14]. Наукова новизна. Вперше виконано аналіз конструкції схем примикання обхідних колій до сортувальних колій. Практична значимість. Отримані в роботі результати можуть бути використані у якості вихідних даних для подальшого дослідження взаємодії окремих елементів сортувальних гірок, у пошуку способів зменшення їх довжини та при вирішенні задачі розробки автоматизованої системи оптимального проектування плану гіркових горловин.Item Аналіз залежності показників якості заповнення сортувальних колій вагонами від параметрів системи регулювання швидкості відчепів(Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2025) Назаров, Олексій Анатолійович; Мухіна, Наталія Анатоліївна; Сушко, Станіслав ВалерійовичUKR: Мета. Метою роботи є дослідити та проаналізувати, як впливають параметри системи розподіленого регулювання швидкості відчепів на показники якості заповнення сортувальних колій вагонами за умов впровадження таких систем на сортувальних станціях Укрзалізниці. Методика. Для дослідження використано імітаційну модель заповнення сортувальної колії вагонами. Виконано моделювання заповнення сортувальної колії вагонами по варіантах. Розглянуто і в подальшому проаналізовано варіанти технології регулювання швидкості відчепів на сортувальній колії: варіант прицільного гальмування відчепів на парковій гальмовій позиції, що розташована на початку сортувальної колії, і варіанти розподіленого регулювання швидкості відчепів точковими вагонними уповільнювачами, розташованими на ділянці сортувальної колії після паркової гальмової позиції з варіюванням ухилу колії і щільності розташування точкових вагонних уповільнювачів на ній. Результати. За результатами моделювання надходження на сортувальну колію потоку відчепів отримано і проаналізовано залежності показників якості заповнення сортувальних колій вагонами від параметрів системи розподіленого регулювання швидкості відчепів. Аналіз залежностей показав, що зміна різних параметрів системи по різному відбивається на показниках якості заповнення вагонами сортувальної колії. Самі показники є недосконалими. Не існує жодного показника, який всебічно характеризує якість процесу заповнення вагонами сортувальної колії. Наукова новизна. В роботі запропоновано оцінювати якість процесу заповнення сортувальних колій вагонами за трьома показниками: середня довжина вікна на один перероблений вагон, середня швидкість зіткнення відчепів з вагонами на сортувальній колії і частота зіткнення відчепів з вагонами на сортувальній колії з допустимою швидкістю. На основі аналізу отриманих за результатами моделювання процесу заповнення сортувальної колії вагонами залежностей сформульовано рекомендації стосовно того, якими мають бути параметри системи розподіленого регулювання швидкості відчепів для отримання задовільних показників якості заповнення її вагонами. Також окреслено можливості подальшого удосконалення системи розподіленого регулювання швидкості відчепів з метою отримати кращі показники якості заповнення сортувальних колій вагонами. Практична значимість. Результати дослідження можуть бути використані для ухвалення рішення про доцільність обладнання сортувальних колій системою розподіленого регулювання швидкості відчепів.Item Використання інформаційних технологій для оптимізації автомобільних перевезень в межах транспортної системи міста(Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2025) Болвановська, Тетяна Валентинівна; Демченко, Євген. Борисович; Сковрон, Ігор Ярославович; Малашкін, Вячеслав Віталійович; Дорош, Андрій СергійовичUKR: Мета. Сталий розвиток міст нерозривно пов’язаний з вирішенням комплексу логістичних задач з організації міських перевезень вантажів. Одною з таких задач є побудова маршрутів перевезення за критерієм мінімізації як логістичних витрат, так і негативного впливу вантажного транспорту. У зв’язку з цим метою даного дослідження є аналіз математичних методів маршрутизації вантажного транспорту та інформаційних систем, необхідних для ефективної реалізації вказаних методів при організації міських перевезень. Методи. Під час дослідження використані евристичні методи для пошуку оптимальних маршрутів перевезення за критерієм мінімальної відстані, методи аналізу та експертної оцінки для вивчення основного функціоналу та сфер застосування інформаційних систем в сфері міських вантажних автомобільних перевезень. Результати. В роботі виконано аналіз основних математичних методів маршрутизації вантажного автотранспорту та особливостей їх застосування для організації перевезення товарів по транспортній мережі міста. Зокрема, розглянуті розширення класичної задачі маршрутизації для умов двоешелонної системи розподілення, а також обмежень часових параметрів доставки. Застосування вказаних методів можливе за умови використання сучасних інформаційних систем збору даних про параметри дорожнього руху та моніторингу роботи автотранспорту, що дозволить в оперативних умовах коригувати маршрути руху та розподіляти замовлення між транспортними засобами. В роботі виконано аналіз можливості застосування Google Maps with API з метою побудови матриці відстаней для задачі TSP, а також використання бібліотек SciPy та NetworkX мови програмування Python та надбудови «Пошук рішення» пакету MS Excel для пошуку оптимального маршруту перевезення. Крім того, проведено аналіз функціоналу комплексних систем управління транспортом (TMS), представлених на ринку України. Наукова новизна. Отримані результати аналізу функціоналу та сфер використання сучасних інформаційних систем з організації міських автомобільних перевезень вантажів дозволяють виконати наукове та економічне обґрунтування вибору програмних продуктів для вирішення оперативних логістичних задач та підвищення ефективності міської логістики. Практична значимість. Представлені результати досліджень можуть бути використані для організації та оптимізації процесу перевезень вантажів автомобільним транспортом в межах транспортної системи містItem Застосування методів аналізу першопричин при розслідуванні залізнично-транспортих пригод(Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2025) Болжеларський, Ярослав Володимирович; Березовий, Микола Іванович; Ґолємбiовски, П.UKR: Мета. Імплементація базових нормативних документів є одним із завдань, вирішення якого є умовою інтеграції залізничного транспорту України до залізничної транспортної системи Євросоюзу. Не дивлячись на те, що саме в Україні вперше серед країн колишнього СРСР сформувалась залізнично-транспортна експертиза, нормативна документація, що регламентує порядок проведення та методи дослідження залізнично-транспортних пригод (ЗТП), потребує адаптації до вимог директив ЄС і європейських стандартів. Підвищення безпеки руху на залізницях України шляхом впровадження у процеси службового та технічного розслідувань, а також судово-експертної практики методів встановлення першопричин і проміжних причин ЗТП, які передбачені стандартами EN, що прийняті в Україні. Методи. Метод побудови механізму ЗТП, методи аналізу першопричин, що відображені у ДСТУ EN 62740:2022, методи аналізу, порівняння та синтезу. Результати. На підставі порівняння методу побудови механізму ЗТП, який використовується у теперішній час в Україні для встановлення причин ЗТП та методів аналізу першопричин (МАП), які передбачені ДСТУ EN 62740:2022 встановлено, що МАП дозволяють гнучко підходити до процесу дослідження у залежності від типу ЗТП, досліджувати ЗТП на різних рівня, враховувати не лише технічні, але й організаційні причини і складні взаємозв’язки між ними. Наукова новизна. Вперше проведено порівняння методів встановлення причин залізнично-транспортних пригод, які застосовуються на залізницях України та методів, передбачених ДСТУ EN 62740:2022 для встановлення причин аварій та інцидентів на залізницях Європи. Практична значимість. Використання методів аналізу першопричин відповідно до ДСТУ EN 62740:2022 при службових та технічних розслідуваннях ЗТП а також у судово-експертній практиці залізнично-транспортної експертизи забезпечить відповідність процесу досліджень вимогам європейських нормативних документів, які прийняті в Україні у якості державних стандартів. Запропоновані у ДСТУ EN 62740:2022 методи дозволяють глибоко дослідити різні типи причин, які призвели до ЗТП і обґрунтувати заходи з їх профілактики, що сприятиме підвищенню безпеки рухуItem Використання комп’ютерних технологій для автоматизації камеральної обробки елементів залізничної інфраструктури при підготовці технічної документації(Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2025) Малашкін, Вячеслав Віталійович; Березовий, Микола Іванович; Сковрон, Ігор Ярославович; Назаров, Оленксій Анатолійович; Єльнікова, Лідия ОлегівнаUKR: Мета. Під час розробки технічних паспортів під’їзних колій промислових підприємств, а також підготовки масштабних схем головних колій на перегонах та станційних колій магістрального залізничного транспорту, на першому етапі застосовується геодезична зйомка колійного розвитку об’єктів, що підлягають паспортизації. При цьому якомога більш точне встановлення радіусів кривих ділянок колій з одного боку є достатньо трудомісткою задачею, з іншого боку наявність кривих з перемінним радіусом ускладнює її вирішення і може призводити до отримання невірних результатів. Метою дослідження є розробка методу визначення параметрів кругових кривих, що сполучають суміжні прямолінійні ділянки залізничних колій, за результатами геодезичної зйомки. Програмна реалізація запропонованого методу у середовищі AutoCAD дозволить автоматизувати процес синтезу криволінійних ділянок колій на кресленнях та прискорити формування планів колійного розвитку станцій, головних, з’єднувальних колій та під’їзних колій промислових підприємств. Методи дослідження. При виконанні досліджень використані методи аналітичної геометрії. Результати. У теперішній час при існуючому рівні розвитку комп’ютерних та інформаційних технологій, для виконання технічної паспортизації залізничних колій доцільним є використання автоматизованих систем проєктування, які дозволяють ефективно обробляти результати геодезичної зйомки та формувати потрібні креслення. При цьому значний час при підготовці планів колійного розвитку під’їзних колій займають операції з визначення достовірних параметрів кривих ділянок колій. Встановлено, що на це витрачається в середньому 35 хв на 1 км розгорнутої довжини колій. У цьому зв’язку запропоновано метод підбору найкращих параметрів кривих ділянок колій за результатами геодезичної зйомки, який реалізований у вигляді програмного модуля до системи автоматизованого проєктування AutoCAD. Експерименти з даним модулем показали високу його ефективність, шо до зволило скоротити час на камеральну обробку кривих ділянок залізничних колій до 5 хв у перерахунку на 1 км розгорнутої їх довжини та підвищити якість отриманих результатів. Наукова новизна полягає в удосконаленні методу визначення достовірних параметрів кругових кривих, що сполучають суміжні прямолінійні ділянки залізничних колій, за результатами геодезичної зйомки засобами сучасних комп’ютерних технологій. Практична значимість полягає у програмній реалізація запропонованого методу у середовищі AutoCAD, що дозволяє автоматизувати процес синтезу криволінійних ділянок колій та прискорити формування планів колійного розвитку станцій, головних, з’єднувальних колій та під’їзних колій промислових підприємств.Item Determining the Vertical Load on a Container with a Floor Made of Sandwich Panels Transported by a Flat Wagon(TECHNOLOGY CENTER PC, Kharkiv, 2024) Lovska, Alyona O.; Stanovska, Iraida; Kyryllova, Valeriia; Okorokov, Andrii M.; Vernihora, Roman V.ENG: The object of this study is the processes of perception and redistribution of vertical loads in the structure of a container with a floor made of sandwich panels under operational modes. To ensure the strength of the container, as well as the safety of the cargo transported in it, it is proposed to design a floor based on sandwich panels. It is assumed that each of these panels is made of two metal sheets in a layer between which an energy-absorbing material is placed. Given the presence of energy-absorbing material in the structure of the sandwich panel, the vertical dynamic loads acting on the cargo container during its transportation will be reduced. To substantiate the proposed solution, mathematical modeling of the vertical load on the container during its transportation by a flat wagon was carried out. It is found that the accelerations acting on the container of the improved design are 5.7 % lower than those acting on the container of standard design. The calculation of the strength of the container was carried out under operational schemes of its loads. It has been established that the strength of the container is ensured. A special feature of the results is that the reduction of the load on the container is achieved not by strengthening its structure but by introducing flexible connections into it. The field of practical application of the results is railroad transport. The conditions for the practical use of the findings are the use of energy-absorbing material in the structure of sandwich panels that form the floor of the container. The results of the research will contribute to improving the strength of containers under operating conditions, the safety of the cargo transported in them, as well as increasing the efficiency of the functioning of container transportation.Item Construction of a Simulation Model of the Work of a Transport and Forwarding Enterprise in Organizing Multimodal Cargo Transportation(TECHNOLOGY CENTER PC, Kharkiv, 2024) Lebid, Ievgenii; Luzhanska, Nataliia; Lebid, Iryna; Mazurenko, Alexander; Roi, Maksym; Mykhailenko, Iryna; Yelnikova, Lidiia O.; Tihov, OleksiiENG: The object of this study is the process of rendering transport and forwarding services when organizing multimodal cargo transportation in international traffic. The task to tackle was predetermined by the need to devise recommendations for choosing the optimal cargo transportation route, taking into account the individual requirements of the customer and performance indicators of the forwarders at the transport and forwarding company. A simulation model of the work of a transport and forwarding company in the organization of multimodal transportation of goods was built and implemented in the GPSS World simulation automation software. The model involves the optimization of the duration of service provision and makes it possible to determine the required number of transportation department specialists to enable effective cooperation with customers. When constructing the model, the duration of business processes in the organization of multimodal transportation was taken into account. In addition, the model accounts for the probability of errors and service delays, as well as the average delay time when errors occur, which will make it possible to take into account the additional work time of the forwarder to eliminate them. The application of the built model in practice will allow specialists at transport and forwarding companies to organize multimodal transportation according to several alternative routes that meet the individual needs of the customer. It will also make it possible to determine the optimal number of forwarders needed to work at the multimodal transportation department. In this case, the duration of rendering transport and forwarding services will be reduced by 12–16 %, the waiting time in queues for service will decrease by 9–13 %, and the efficiency of the work of specialists at the multimodal transportation department will increase by 9–14 %.Item Проблеми розподілу вантажопотоків на залізничних мережах(Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2024) Вернигора, Роман Віталійович; Коробйова, Руслана Геннадіївна; О. Прокопа: ORCID 0009-0009-6721-4605UKR: Мета. Метою статті є критичний аналіз існуючих методів розподілу вантажних вагонопотоків на залізничній мережі та визначення напрямків адаптації цих методів до умов функціонування залізничного транспорту України. Методика Дослідження виконані на підставі обробки літературних джерел у наукометричних базах Scopus та Google Scholar. Результати. Розподіл вагонопотоків на мережі залізниць є одним із етапів розробки плану формування поїздів. Методи вирішення цієї задачі, які використовуються наразі в практичній роботі залізничного транспорту, склалися за часів планової державної економіки. Вони ґрунтуються на вирішенні однокритеріальної задачі оптимізації, спрямованої на пошук такого розподілу вагонопотоків на мережі, що мінімізує собівартість перевезень для залізниці. Реформування ринку залізничних перевезень з метою впровадження конкуренції, вимагає ускладнення методів розв’язання задачі розподілу вагонопотоків для урахування суперечливих цілей незалежних між собою учасників перевізного процесу. Виконані дослідження показали, що основним методом моделювання структури залізничної транспортної мережі та обсягів вагонопотоків у ній є теорія графів; визначення пропускної спроможності елементів залізничної мережі здійснюється методами теорії експлуатації залізниць, імітаційного моделювання та кореляційного аналізу; визначення оптимального розподілу пропускної спроможності здійснюється шляхом порівняння конкуруючих варіантів, а також методами лінійного та нелінійного програмуванням, методами адаптивного управління із застосуванням нейронних мереж; поведінка учасників процесу перевезень під час розподілу пропускної спроможності досліджується методами теорії ігор. Встановлено, що в сучасних умовах додаткового дослідження вимагає задача визначення критерію рівноправного доступу до перевантажених дільниць на розгалуженій залізничній мережі та задача розподілу вагонопотоків на мережі в умовах коливання вагонопотоків при перевезеннях постійними поїздами та поїздами на замовлення. Наукова новизна. Наукова новизна роботи полягає у критичному аналізі та узагальненні сучасних методів, що використовуються для вирішення проблеми розподілу вантажних вагонопотоків на залізничній мережі. Практична значимість Практична значимість результатів полягає у визначенні невідповідності методів, які практично використовуються на залізницях України для розподілу вагонопотоків, сучасним умовам експлуатації залізничного транспорту. Встановлено наукові методи, що дозволяють удосконалити підходи до вирішення задачі раціонального розподілу вагонопотоків з урахуванням інтересів різних учасників перевізного процесу.Item Порівняльний аналіз технології формування багатогрупних составів нарізних сортувальних пристроях(Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2024) Сковрон, Ігор Ярославович; Раджапова, Інна Вячеславівна; Москвітіна, А. РUKR: Мета. Метою роботи є порівняльний аналіз технології формування багатогрупних составів нарізних сортувальних пристроях з метою вибору кращої із них в залежності від вихідних умов (сполучення параметрів составів та технічних засобів формування) з використанням як односторонніх так і двосторонніх методів формування таких составів .Методика .З метою виконання порівняльного аналізу методів формування багатогрупних составів були використані методи комбінаторики, математичної статистики та імітаційного моделювання. Формалізація як класичних односторонніх так і адаптованих двосторонніх методів формування була взята із опублікованих наукових публікацій .Результати. Ілюстрація використання односторонніх та двосторонніх методів формування для реальних составів дозволяє краще розуміти причину переваги одних методів над іншими для тих чи інших вихідних умов. В кінцевому підсумку за допомогою імітаційної моделі були отримані часові показники формуванні багатогрупних составів для різних вихідних умов, порівняння яких дозволяє встановити кращий варіант реалізації технології формування багатогрупних составів .Практична значимість. Виконаний аналіз дозволяє в кожному конкретному варіанті вихідних умов вибрати такий метод, що дозволить прискорити процес формування та зменшити тривалість знаходження місцевих вагонів на станціях. З цією метою доцільно включити вказаний алгоритм у вигляді елементу системи підтримки прийняття рішень диспетчерським персоналом станції, який, використовуючи дан іпро вагони реального багатогрупного составу та задану інформацію про сортувальні колій, які використовуються для формування таких составів, дозволить отримати часові параметри даного процесу різними способами та вибрати кращий із них (наприклад – з мінімальною тривалістю формування даного составу), для якого запропонує план виконання маневрової роботи.Item Дослідження конструкції залізничних колій промислових підприємств в межах ділянок плавного розширення колії(Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2024) Березовий, Микола Іванович; Арбузов, Максим Анатолійович; Козаченко, Дмитро Миколайович; Малашкін, Вячеслав Віталійович; Бритвин, Олександр С.UKR: Мета. Залізничні під'їзні колії промислових підприємств являються відправниками та отримувачами вантажів, що визначають їх основну номенклатуру для перевезень магістральним залізничним транспортом. Протяжність залізничних під'їзних колій промислових підприємств коливається в широкому діапазоні – від кількох сотень метрів до сотень кілометрів, зокрема довжина під'їзної колії ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг»перевищує 700 км. Сукупність таких факторів як наявність на під'їзних коліях технологічних перевезень, розвиток транспортної системи промислових підприємств у часі, генеральний план споруд основного виробництва призводить до необхідності застосування норм проектування залізничного транспорту для важких та особливо важких умов. Це виражається в основному у зменшенні радіусів кривих ділянок колій до мінімально можливих значень. При використанні залізобетонних шпал типу Ш6 є можливість влаштовувати ширину колії 1539 мм в кривих ділянках. Але у даний час відсутня затверджена конструкція ділянок плавного розширення колії на залізобетонних шпалах перед кривими радіусами менше 300 м. Існує також обґрунтована необхідність збільшення ширини колії як мінімум до 1540 мм в кривих таких радіусів. Разом з обмеженим терміном експлуатації дерев'яних шпал при їх укладанні на ділянках плавного розширення колії у порівнянні із залізобетонними це викликає необхідність розробки конструкції колії на залізобетонних шпалах в межах ділянки плавного розширення колії .Методи. Методи наукового аналізу і синтезу конструкції колійного розвитку, методи аналітичної геометрії. Результати. На підставі аналізу конструкції проміжних скріплень типу КБ50 запропонована конструкція ділянки плавного розширення колії з використанням залізобетонних шпал типів Ш1-1 та Ш6 та рейок Р50. Відвід розширення колії від 1520 до 1545 мм досягається шляхом розробки порядку укладання шпал різних типів та розвертання підкладок КБ50. При цьому довжина ділянки плавного розширення колії від sн=1520 мм до sп=1545 мм становить 2800 мм, а фактичний відвід відхилень 8,9‰. Практична значимість. Застосування розглянутої конструкції в межах ділянок плавного розширення колій за умови позитивних результатів дослідної експлуатації та випробувань встановленої процедури дозволить зменшити експлуатаційні витрати, пов'язані з поточним утриманням колій промислових підприємств, параметри яких відповідають важким та особливо важким умовам проектування.Item Дослідження та оцінка ефективності логістичних схем перевезення зернових вантажів на експорт в умовах військового стану(Український державний університет науки і технологій. Дніпро, 2024) Вернигора, Роман Віталійович; Окороков, Андрій Михайлович; Тітяпов, Віталій Ігорович; Латаш, Сергій ОлександровичUKR: Мета. Метою є дослідження ефективності різних логістичних схем доставки зернових вантажів на експорт від місць виробництва до пунктів його перевалки – до морських портів та до прикордонних терміналів на кордоні з країнами Європейського Союзу. Методика. В процесі дослідження використані методи аналізу і синтезу для вивчення змісту та основних положень наукових публікацій щодо стану логістичної системи перевезення українського зерна на експорт, теорія експлуатаційної роботи залізниць для розробки логістичних схем доставки зернових вантажів, методи математичної статистики для аналізу тарифів на автоперевезення, методи техніко-економічних розрахунків та визначення тарифів на перевезення. Результати. Для оцінки ефективності логістичних схем доставки зерна розглянуто маршрути від одного з районів найбільшої концентрації відправлення зернових вантажів до великого морського порту та до залізнично-автомобільного прикордонного пункту пропуску. При цьому обрано наступні логістичні схеми доставки зерна: автомобільні перевезення зерновозами та у контейнерах, залізничні перевезення вагонними та маршрутними відправленнями у вагонах-зерновозах та у контейнерах на фітингових платформах.Розрахунки показали, що витрати на перевезення у напрямку портів на 10...15% менші, ніж при перевезенні до сухопутних пунктів пропуску; залізничні перевезення в ціломуна 30...40% дешевші за автомобільні, а перевезення у контейнерах дозволяє зекономити 20...25% від вартості перевезення. Наукова новизна. Одержані результати дозволяють підвести наукове та економічне підґрунтя для розвитку та удосконалення системи перевезення зернових вантажів, а також для оптимізації параметрів її окремих ланок. Практична значимість. Аналіз та удосконалення логістичних схем перевезення зерна дозволить підвищити ефективність логістики його експорту, зменшити частку логістичної складової у кінцевій вартості українського зерна та відповідно збільшити як його конкурентоздатність на зовнішніх ринках, так валютні надходження до державного бюджету.Item Selecting a Transport and Forwarding Company for Meeting a Customer’s Needs when Organizing International Road Cargo Transportation(PC TECHNOLOGY CENTER, 2024) Lebid, Ievgenii; Luzhanska, Nataliia; Lebid, Iryna; Mazurenko, Alexander; Halona, Inesa; Kovtsur, Kateryna; Yarmak, Tetiana; Sotnikova, Tetiana; Medvediev, IevgenENG: The object of this study is the process of planning the work of a manufacturing enterprise that needs transport and forwarding services when exporting goods to counterparties in different countries of the world.The problem being solved is predetermined by the need to devise recommendations for choosing a transport and forwarding company when serving an individual customer, based on its individual needs and conditions of cooperation. A simulation model for the selection of a transport and forwarding company was constructed and implemented to meet the customer’s needs when exporting goods, applying the GPSS World simulation automation package.The model provides for the optimization of the choice of a transport and forwarding company for servicing counterparties based on the assessment of their activity indicators over previous periods of cooperation. When building the model, the types of commercial conditions of the exporter’s cooperation with the transport and forwarding company, indicators of the quality assessment of the basic level of service and the duration of service at all stages of the foreign trade operation were taken into account. The application of the constructed model in practice will enable exporters and importers to choose a transport and forwarding company depending on the individual needs of customers in the delivery of goods. The simulation results reflect the performance indicators of the provision of transport and forwarding services by various specialized enterprises. This will make it possible to involve in the transport and forwarding service of a separate counterparty an organization that will meet all the requirements of goods buyer in accordance with the terms of the international economic contract. At the same time, the duration of choosing and agreeing the terms of cooperation could be reduced by 12–15 % while the efficiency of transport and forwarding services would increase by 13–16 %.Item Research of unit Train Loading Technologies at the Sidings of Grain Elevators with their Shunting Locomotives(Lviv Polytechnic National University, 2024) Vernyhora, Roman V.; Korobiova, Ruslana H.; Suslov, Andrii; Kharchenko, YevhenENG: The purpose of the study is to increase the unit train load efficiency at the elevators having their shunting locomotives. The research is based on the analysis of time series, methods of organizing the operational work of railways, and methods of traction calculations. The paper considers the problem of organizing shunting work at elevators when loading grain unit trains. Critical wear and tear of shunting locomotives in railway transport of general use necessitates using their locomotives at the elevators. As a result of the research, the dependence of the duration of shunting and cargo operations on the number of cars in the unit train and on other factors was established. Various types of shunting locomotives were compared. Based on the analysis, it was established that it is advisable to use four-axle shunting diesel locomotives with hydraulic transmission for shunting work at the elevators. The traction force of such locomotives is sufficient to deliver empty cars to the elevator at a speed of 14–15 km/h. Loaded cars can be removed at a speed of 14–15 km/h with a slope of the connecting track up to 2–5 ‰. With greater slopes, the removal of loaded cars should be performed at a speed of 5 km/h. The main factor affecting the duration of shunting operations is the distance of delivery and removal of cars. Technologies for loading the grain unit trains at the elevators, providing for the presence of cars at the loading stations for two and three days, have also been developed. The main factor affecting the duration of unit train loading is the staff of locomotive assembly teams. The originality of the study is in obtaining the dependence between the parameters of the technical support of the elevators and the duration of the presence of cars in the connecting station – elevator’s siding system. The practical value of the paper is that its results can be used in the design of the reconstruction of existing and construction of new elevators, as well as in the estimation of costs associated with various loading technologies of the unit trains for the corresponding sidingsItem Організація доставки продукції підприємства власним автотранспортом(Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2024) Назаров, Олексій Анатолійович; Мухіна, Наталія Анатоліївна; Дорош, Андрій Сергійович; Єльнікова, Лідія ОлегівнаUKR: Метою роботи є формування та аналіз варіантів організації доставки продукції машинобудівного підприємства власним автотранспортом. Методика. Сформовано основні етапи вибору раціональної техно- логії організації перевезень продукції власним автотранспортом на основі розроблених графіків. Дослідження виконано на основі аналізу графіків залежності показників роботи автотранспорту від технології організації перевезень продукції підприємства. Результати. В статті розроблено та проаналізовано графіки роботи з до- ставки продукції підприємства сідельними автомобілями-тягачами з напівпричепами. За графіками визначено тривалість доставки одного виробу у готовому до монтажу стані вантажоодержувачу, максимально можливі річні обсяги перевезень, максимальні та фактичні середньорічні експлуатаційні витрати на доставку продукції підприємства власним автотранспортом. Практична значимість. Результати дослідження можуть бути ви- користані для ухвалення рішення про доцільність відмови від послуг логістичних компаній для організації доставки продукції підприємства замовникам.Item Дослідження впливу обсягів роботи пункту перестановки вагонів на потребу у колійній ємності для зберігання візків(Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2024) Малашкін, Вячеслав Віталійович; Березовий, Микола Іванович; Перепічко, Майя ЄвгенівнаUKR: В умовах військової агресії з боку московії експортні вантажопотоки, що в значній мірі транспор- тувались морським транспортом з чорноморських портів України, були спрямовані у напрямку західних су- хопутних переходів. При цьому експортери намагались не тільки віднайти нові логістичні маршрути, а і збі- льшити обсяг експорту до країн Європи. Це призвело до збільшення черг на сухопутних кордонах – як авто- мобільних, так і залізничних, а обіг вагону та окремі його складові стали неконтрольованими і непередбачу- ваними. Причиною простоїв вантажів у залізничних вагонах на кордонах стали обмежена переробна спромо- жність пунктів перестановки вагонів (ППВ) і перевантажувальна спроможність вантажних терміналів на при- кордонних станціях. Одними з елементів системи перетину кордонів вантажами, підвищення пропускної спроможності яких дозволить збільшити обсяг експортного вантажопотоку є пункти перестановки вагонів з колій 1435 мм на колії 1520 мм. Тому метою даної роботи є встановлення потрібної колійної ємності для зберігання вагонних візків колії 1520 мм та 1435 мм в умовах добової нерівномірності перевезень та стохас- тичного характеру величини обігу вагонів на території залізниць європейських країн. Методи. При досліджені впливу обсягів роботи пункту перестановки вагонів на колійну ємність використані методи імітаційного мо- делювання, математичної статистики та керування запасами. Результати. В результаті виконаних досліджень отримані числові характеристики випадкової величини кількості вагонів, що переставляються на ППВ упро- довж доби, а також величини обігу вагонів по території країн Європи. Розроблена методика визначення пот- рібної колійної ємності для зберігання візків, яка базується на методах імітаційного моделювання роботи ППВ. Отримана залежність гарантованого запасу візків колії 1435 мм на станції від добової кількості вагонів, що обслуговуються на пункті перестановки вагонів. Практична значимість. Отримані залежності потрібної ємності колій для зберігання візків від добової кількості вагонів, що надходять до ППВ дозволить перевірити та за необхідності привести у відповідність розрахунковим обсягам роботи існуючий колійний розвиток при- кордонних станцій.Item Introduction of Bimodal Technologies for Transportation of Grain Cargoes(KTU, Lithuania, 2023) Malashkin, Vyacheslav V.; Berezovyi, Mykola I.; Korobiova, Ruslana H.ENG: The purpose of the study is to evaluate the effectiveness of bimodal grain cargo transportation in containers in comparison with other methods of their delivery to seaports. The studying of the grain transportation process is carried out using the methods of mathematical statistics, computer simulation and the theory of organization of railway operational work. Estimation of variants of transportation organization was carried out using the methods of economic-mathematical modeling. The originality of the work is that it received the dependence of the cost of grain cargo delivery on the distance, taking into account the design features of rolling stock and the specific functioning of railway stations for its processing. The practical significance of the work lies in the fact that the implementation of its results allows reducing the logistics costs of grain cargo transportation.Item Improvement of the Method of Time Rationing for Assembling Car Groups on One Track(Dnipro University of Technology, Dnipro, Ukraine, 2024) Kozachenko, Dmytro M.; Gera, Bogdan V.; Taran, Ihor; Korobiova, Ruslana H.; Malashkin, Vyacheslav V.; Hermaniuk, Yuliia M.ENG: Purpose. To improve the method for standardizing the duration of the shunting operation of assembling cars on one track. This can be achieved as a result of solving the following research problems: development of a method for searching the optimal order of assembling cars on one track; distribution parameters estimation of the random value of the duration of shunting operation of assembling cars on one track based on calculation experiments. Methodology. During the research, the methods of theory of railway operation, dynamic programming and mathematical statistics were used. Findings. Research on the assembling process of car group to one track established the distribution parameters of the random variable of time spent for shunting. In the course of the research, the problem of choosing the optimal order of shunting operations during car assembling was formalized and solved as a problem of dynamic programming. The time spent for shunting work was chosen as the optimality criterion. The paper considers the possibility of approximating the data of calculation experiments by analytical dependencies. It was found out that the use of linear polynomials with interaction allows obtaining dependencies describing time standards with a relative accuracy of ±5 %. Originality. The method is improved for developing the time standards for shunting work, which, unlike the existing one, is based on the performance of a series of calculation experiments, each of which solves the optimization problem of finding such an order of assembling cars that ensures minimum time consumption for shunting. Practical value. The methods developed in the work and the dependencies obtained allow improving the quality of decisions made when developing technology and designing railway stations and sidings of industrial enterprises.Item Development of a Simulation Model of the Activities of a Transport and Forwarding Enterprise in the Organization of International Road Cargo Transportation(РС Тесhnology Сеntеr, Kharkiv, Ukraine, 2023) Lebid, Ievgenii; Luzhanska, Nataliia; Lebid, Iryna; Mazurenko, Alexander; Roi, Maksym; Medvediev, Ievgen; Sotnikova, Tetiana; Hrevtsov, SerhiiENG: The object of this study is the process of planning the work of a transport and forwarding company when serving different categories of customers who need organizational support for the delivery of goods by road transport in international traffic. The solved problem is due to the need to devise recommendations for organizing the work of forwarders when interacting with customers of transport and forwarding services that export or import different categories of cargo. A simulation model of the transport and forwarding company’s work in customer service was developed and implemented in the GPSS World simulation automation package. The model provides for the optimization of organizational and management processes in cooperation with customers of transport and forwarding services. When developing the model, the duration of the types of work in which freight forwarders are involved in the export and import of goods by road transport was taken into account. The model also predicts the probability of errors in the forwarder’s work and the duration of their elimination. The application of the developed model in practice will enable the owners of transport and forwarding companies to plan the full-time number of forwarders and the duration of service provision under different conditions of interaction with customers. The simulation results reflect the performance indicators of the enterprise in serving different categories of customers. This will make it possible to optimize the work of the enterprise by planning personnel support. At the same time, the duration of transport and forwarding services will be reduced by 10–15 %, the capacity of the enterprise will increase by 6–11 %, and the reliability of service provision will increase by 8–14 %.Item Agent-Based Simulation Model of Multimodal Iron Ore Concentrate Transportation(National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, Kyiv, 2023) Namazov, Manafaddin; Matsiuk, Viacheslav; Bulgakova, Iuliia; Nikolaienko, Iryna; Vernyhora, Roman V.ENG: Most global supply chains are implemented through the use of some different types of transport. This especially applies to general cargo: iron ore, oil, grain. As the participants in the transport process increase, the risks of delays, interoperational downtime, and delays in deliveries increase. Therefore, the improvement of multimodal cargo transportation remains an urgent scientific and applied problem. The aim of studying was to research technical and operational parameters of the multimodal supply chain of cargo delivery (on the example of iron ore concentrate). The research's aim of the study was realized by the development of an agent-based simulation model. The simulation model is implemented in the Any Logic Research Edition environment with Java SE, as this toolkit allows combining discrete-event and agent-based approaches in the simulation simultaneously. As a result of the experiment with the developed simulation model, it was found that: 1) approximately 40% of the delivery time is spent waiting for the transport unit to load (8%) and freight being under collecting up to the loading rate into the transport unit (33%); 2) the sensitivity experiment of the model has determined that of all the variable technological parameters of the basic model, the difference in the ratio between the rate of loading of the railway train and the sea vessel has the greatest influence on the average time of freight delivery; 3) the relationship between the capacity of the vessel (with a constant rate of mass shipment into the railway train) and the average time of shipment collecting to the rate of loading into the vessel in case of accidental arrival of freight by rail in the transshipment terminal is highly approximate linear dependence. The results of the research can be used to improve the logistics chains for the delivery of iron ore concentrate from Ukraine to other countries.Item Транспортне забезпечення рециклінгу відходів металургійного виробництва(Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2023) Дорош, Андрій Сергійович; Демченко, Євген Борисович; Хилькевич, Дмитро В.; Берун, Наталія ЮріївнаUKR: Мета. Одним з можливих шляхів підвищення ефективності та екологічності металургії є переробка та повторне використання у виробництві у якості сировини залізовмісних пиловидних відходів. При цьому не- від’ємною складовою такого рециклінгу відходів є транспортування залізовмісного пилу від джерел утво- рення до ділянок гранулювання, де здійснюється його переробка. В той же час існуючі технологічні рішення з транспортування пилу характеризуються значним пилоутворенням як під час виконання навантажувально- розвантажувальних робіт, так і в процесі перевезення. В цьому зв’язку в роботі розглянуто технологічні схеми безпилового транспортування пиловидних відходів з використанням танк-контейнерів. Методика. Під час виконання дослідження використані методи геопросторового аналізу маршрутів перевезення з урахуванням габаритно-вагових обмежень, методи планування роботи автотранспорту на маршрутах, методи теорії мане- врової роботи на залізничному транспорті. Результати. В роботі на прикладні одного з металургійних підп- риємств представлено методику визначення потрібного парку транспортних засобів та основних техніко-тех- нологічних параметрів схем доставки залізовмісного пилу в танк-контейнерах автомобільним та залізничним транспортом. Наукова новизна. Отримані результати досліджень параметрів транспортного процесу дозво- ляють виконати наукове та економічне обґрунтування вибору технологічної схеми перевезень пиловидних відходів. Практична значимість. Представлені технологічні схеми можуть бути використані в якості рішень з транспортного забезпечення рециклінгу залізовмісних пиловидних відходів металургійного виробництва.