Browse
Recent Submissions
Item Концептуальні засади діджитального підходу в управлінні людським капіталом(Видавничий дім «Гельветика», 2025) Довбня, Світлана Борисівна; Письменний, Руслан ВолодимировичUKR: Стаття присвячена обґрунтуванню та формуванню концептуальних засад нового діджитального підходу в управлінні людським капіталом. Проведено порівняння моделі управління людським капіталом в традиційному підході та діджитальному підході. Розроблений авторський підхід до визначення та формування концептуальних засад діджитального підходу в управлінні людським капіталом: мета та завдання (з їх коротким описом), об’єкт та предмет, принципи (класичні та сучасні, що та адаптовані до діджитального підходу), методичні інструментарії та підходи, технології та діджитальні рішення. Запропоновано авторське комплексне визначення суті цифрової трансформації HR з урахуванням узагальнення різних підходів до цього терміну. Наукова значимість статті полягає в розширенні теоретичних основ сучасних підходів до управління людським капіталом шляхом визначення та опису концептуальних засад інноваційного діджитального підходу в HR.Item Податкові механізми розв’язання конфлікту інтересів стейкхолдерів корпорації(ННІ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури», Дніпро, 2025) Педько, Андрій БорисовичUKR: На підставі обробки широкого масиву літературних джерел і ділової практики виконано критичний аналіз основних дефініцій і проблем корпоративного управління. Спростовано ряд необґрунтованих тверджень і поширених міфів у галузі корпоративного управління. Розкрито внутрішню будову системи корпоративного управління та справжній економіко-правовий зміст поняття «конфлікт інтересів» і основної проблеми корпоративного управління. Наведено причинно-наслідкову схему проблем корпоративного управління. Зосереджено увагу на конфлікті інтересів стейкхолдерів як фундаментальній проблемі корпоративного управління. Запропоновано авторську концепцію розв’язання конфлікту інтересів стейкхолдерів за допомогою спеціального податкового механізму – регресивно-динамічної системи оподаткування прибутку підприємств. Виконано детальний опис і теоретико-методологічне обґрунтування цього податкового механізму.Item Оцінка ризику як складова аналізу інвестиційного проекту при розробці комплексної антикризової стратегії(Видавничий дім «Гельветика», 2025) Гулик, Тетяна Володимирівна; Ковальов, К. О.UKR: У статті розглянуті тлумачення категорії «ризик» та визначено сутність поняття «інвестиційний проєкт». Наведено комплексна оцінка ризиків, яка передбачає застосування якісних методів – ідентифікація типу ризику, та кількісних методів – визначення числового значення ризику. Установлено, що обидва підходи мають свої переваги і недоліки, що на практиці призводить до отримання суперечливих результатів. Доведено, що в залежності від рівня ризикованості, інвестиційний проект може бути повністю безризиковим або допустимого, підвищеного, критичного та катастрофічного рівня ризику. Запропонована теоретична основа оцінки привабливості інвестиційного проєкту за допомогою критеріїв ефективності дає можливість одержувати достовірні результати навіть за умови невизначеності зовнішніх чинників економічного середовища при розробці комплексної антикризової стратегії і дає змогу майбутнім інвесторам приймати раціональні управлінські рішення.Item Методичні підходи щодо формування каналів Інтернет-торгівлі(Видавничий дім «Гельветика», 2024) Семенова, Тетяна Валеріївна; Ляшенко, Максим АнатолійовичUKR: Стаття присвячена актуальним питанням обґрунтування методичних підходів щодо формування каналів Інтернет-торгівлі. Охарактеризовано основні засоби просування та збуту товарів в мережі Інтернет. Розглянуто сутність поняття торговельної площадки. Визначено етапи вибору оптимальних каналів збуту (постановка цілей торговельної діяльності в мережі Інтернет; визначення бюджету рекламної кампанії та термінів досягнення результатів; вибір цільової аудиторії та складання профілю потенційного клієнта; аналіз ринку та конкурентів; тестування обраних каналів збуту). Визначено основні канали збуту в мережі Інтернет окремо для товарів промислового та споживчого призначення. Запропоновано систему показників оцінки ефективності каналів збуту товарів, за якою проводиться аналіз комунікаційної політики обраних каналів збуту товарів в мережі Інтернет.Item Ефективність використання торгівельних площадок мережі Інтернет як каналів продажів(Видавництво "Молодий вчений", 2024) Семенова, Тетяна Валеріївна; Якимащенко, Артем МиколайовичUKR: Стаття присвячена актуальним питанням розробки та удосконалення оцінки ефективності використання торгівельних площадок мережі Інтернет в якості додаткового каналу продажу для виробничих та торговельних підприємств. Розглянуто основні методичні підходи щодо сутності, класифікації та обґрунтування вибору торгових онлайн-платформ. Запропоновано комплекс показників оцінки ефективності каналів збуту товарів в мережі Інтернет, за яким проводиться аналіз комерційної діяльності підприємства. Удосконаленням методики є те, що пропонуються різні форми визначення коефіцієнта конверсії: наскрізний коефіцієнт конверсії за покупками та за покупцями; коефіцієнт конверсії за покупками та покупцями від кліків. Виконано аналіз ефективності електронної комерції конкретного підприємства за умови виходу на торгівельну площадку Prom.ua.Item Фіскальна ефективність ключових корпоративних податків: методичні і прикладні аспекти(Видавничий дім «Гельветика», 2024) Маряниченко, Богдан Валерійович; Педько, Андрій БорисовичUKR: Стаття присвячена економічному обґрунтуванню раніше сформульованої авторами гіпотези щодо зниження ефективності функціонування податкових систем, які мають суб’єктивну першооснову. У даній публікації наведено результати дослідження фіскальної ефективності основних складових світової податкової системи. Мова йде про такі види податків, як податок на прибуток, податок на додану вартість, податок з продажів. Окремо проаналізовані адміністративні заходи, які використовувалися з метою підтримки фіскальної ефективності податків на протязі усього часового інтервалу. У ході дослідження встановлено взаємозв’язок між принципами оподаткування і фіскальною ефективністю податків. Спираючись на великий часовий горизонт дослідження (20-50 років), виявлено тенденції зміни фіскальної ефективності різних видів податків в різних країнах світу і дано пояснення цим тенденціям. Розрахунки показників фіскальної ефективності проводилися з використанням існуючих методичних підходів та із застосуванням розробленого авторами показника «кінцевого фіскального ефекту» (Final fiscal effect, FFE), що базується на більш точному розрахункові бази оподаткування. Наприкінці статті наведено висновки щодо взаємозв’язку фіскальної ефективності податків з їхньою стійкістю до впливу зовнішніх соціально-політичних або інших чинників, зумовлених глобалізацією світової економіки. Отримані результати є попереднім підґрунтям для розробки й обґрунтування концепції «об’єктивного оподаткування». Дослідження проводилося із використанням загальнонаукових та спеціальних методів.Item Багатопараметрична модель оцінювання трудового потенціалу підприємства зовнішнім стейкхолдером(ТОВ «ДКС Центр», Київ, 2024) Ігнашкіна, Тетяна БорисівнаUKR: У статті досліджено методичні питання визначення трудового потенціалу підприємства за багатопараметричною моделлю з акцентом на особливості такого оцінювання з боку зовнішнього стейкхолдера, враховуючи недоступність для останнього необхідної вихідної інформації. Запропоновано і обґрунтовано п’ятикомпонентну структуру потенціалу: 1) якість кадрового складу підприємства; 2) розвиток персоналу підприємства; 3) соціальний вектор розвитку та партнерства; 4) стабільність та інтенсивність руху кадрів; 5) витрати та результативність. Сформовано оригінальну систему часткових кількісно-якісних показників у розрізі кожного компоненту для випадку оцінювання потенціалу зовнішньою зацікавленою особою. Висвітлено інші особливості використання багатопараметричного методу із зазначенням авторського бачення. Це стосується, зокрема, питань визначення вагомості компонентів і часткових показників, вибору бази для приведення останніх до порівняного виду, вибору формули для розрахунку групових (за кожним компонентом) і узагальненого індексу трудового потенціалу підприємства за сукупністю всіх компонентів.Item Методичні альтернативи діагностування фінансового стану операторів системи розподілу електроенергії та їх узгодження(Видавничий дім «Гельветика», 2024) Куценко, Владислав Олександрович; Ігнашкіна, Тетяна БорисівнаUKR: Стаття присвячена практичному застосуванню декількох методичних підходів до проведення фінансової діагностики компаній-операторів системи розподілу електроенергії задля отримання більш об’єктивного уявлення щодо їх фінансового стану. В якості методичних альтернатив використано інтегральний метод, дискримінантні моделі Е. Альтмана та О. О. Терещенка, рейтингову оцінку. Об’єктами дослідження виступили вісім вітчизняних компаній. Інтегральна оцінка фінансового стану здійснена з урахуванням авторських позицій щодо системи часткових показників за групами ліквідності, фінансової стійкості, ділової активності, прибутковості, вибору бази порівняння для їх стандартизації, вибору формул згортки останніх в групові та інтегральний індекси. У підсумку виявлено, які компанії за усіма методиками мають стійкий фінансовий стан, а які, навпаки, знаходяться у передкризовому стані.Item Експрес-діагностика фінансового стану підприємства: стратегічний аспект(Науково-освітній інноваційний центр суспільних трансформацій, Чернігів, 2024) Довбня, Світлана Борисівна; Папуша, Інна ВолодимирівнаUKR: В умовах нестабільного зовнішнього середовища успішне функціонування підприємства неможливе без коректної діагностики його фінансового стану як в поточному періоді, та і в майбутньому. Тому постає потреба у розробці методики діагностики фінансового стану з можливістю його прогнозування. Метою дослідження є формування комплексного методичного інструментарію діагностики, який дозволить проаналізувати поточний та перспективний фінансовий стан підприємства. Основним підходом до написання статті є узагальнення існуючих наукових розробок та їх систематизація, логічний аналіз процесів та індикаторів фінансової діяльності, результатом якої є новий методичний підхід до діагностики фінансового стану у стратегічному аспекті. У процесі наукового дослідження було запропоновано методику стратегічної експрес-діагностики фінансового стану, сформовано поняття «стратегічна експрес-діагностика» за рахунок методів порівняння та узагальнення. Завдяки методу моделювання та таблично-графічного описано механізм стратегічної експрес-діагностики фінансового стану на основі розрахунку індикаторів, що характеризують фінансовий стан підприємства. Також використано спеціальні економічні методи дослідження – метод спостереження та збору даних, метод групування. У результаті дослідження, сформовано напрями, набір показників стратегічної експрес-діагностики. Представлено механізм розрахунку та інтерпретації отриманих результатів для ідентифікації фінансового стану підприємства за допомогою матриці результатів стратегічної експрес-діагностики, а також рекомендацій щодо його подальшої діяльності. Позитивною рисою методики є її комплексність, яка полягає, з одного боку, в розгляді всіх аспектів фінансового стану підприємства, а, з іншого боку, в оцінці відповідності фактичного рівня показників логічно обґрунтованим критеріям та дослідженні їх динаміки і прогнозуванні тенденцій. Запропонована методика має як теоретичне значення, так і практичну цінність ї може використовуватись на підприємствах для оцінки та прогнозування фінансового стану підприємства та обґрунтування фінансової стратегії. Оригінальність статті полягає у стратегічній діагностиці фінансового стану, що забезпечується дослідженням динаміки показників та оцінкою відповідності рекомендованому значенню кожного конкретного показника, та на їх основі визначення прогнозного фінансового стану підприємства. Перспективами подальших наукових досліджень є уточнення, удосконалення та конкретизація елементів представленої методики, відповідно до динамічної зміни умов середовища підприємства. Стаття має методологічний тип.Item Особливості та значення клієнтського капіталу в організаційно-економічному управлінні підприємством(Видавництво «Молодий вчений», Одеса, 2024) Гулик, Тетяна Володимирівна; Бодня, Дмитро АндрійовичUKR: Стаття присвячена вивченню теоретичних та практичних особливостей клієнтського капіталу та його впливу на організаційно-економічне управління підприємством. Досліджено поняття «клієнтський капітал» його значення та роль в економічній науці. Підприємство на протязі усього свого життєвого циклу приділяє максимальну увагу клієнтському капіталу, вивчаючи основні його складові для підвищення ефективності роботи підприємства в цілому. Механізм функціонування клієнтського капіталу дуже тісно пов'язаний з достатнім обсягом інформації накопиченій у клієнтській базі, яка складає одне з провідних місць загальної CRM-системи підприємства. Клієнтська база має бути структурованою, простою в оновлені даних (під чим розуміють додавання, видалення та зміну даних), висока швидкість вивантаження даних з бази на відповідний запит, незалежність даних, безпека даних у базі, адекватність відображення даних для відповідної предметної області, простий інтерфейс користування тощо. Економічна наука ще вивчає та накопичує знання про технології управління клієнтським капіталом, а отже дана область є дуже актуальною.Item Сфера застосування моделі CAPM у аналізі методів оцінки ризиків(Видавничий дім «Гельветика», 2024) Гулик, Тетяна Володимирівна; Кравець, Вадим ВіталійовичUKR: У статті досліджується застосування моделі оцінки капітальних активів (CAPM) для аналізу інвестиційних ризиків. Це модель, розроблена для оцінки очікуваної дохідності активів, дозволяє з'ясувати ступінь ризику, пов'язаний з інвестиціями. CAPM широко використовується для прогнозування дохідності активів на основі кількох основних складових: безризикової ставки, бета-коефіцієнта, що показує чутливість активу до змін на ринку, а також премії за ризик, що є додатковим компонентом при оцінці вартості інвестицій. У статті аналізуються різні випадки застосування цієї моделі, включаючи специфічні умови ринків, зокрема на прикладі нових економічних реалій, таких як стартапи і технологічні компанії. Стаття також містить рекомендації щодо вдосконалення CAPM через інтеграцію нових економічних індикаторів і змінних, що дозволить збільшити точність оцінок ризиків у конкретних ситуаціях. Обґрунтовано існування потреби в інтеграції додаткових факторів ризику, таких як макроекономічні показники, зміни в інфляції, коливання валютних курсів і навіть політичні процеси, що можуть сильно впливати на стабільність ринків. Доведено, що прийняття фінансових рішень на основі адаптованих моделей дозволяє інвесторам знизити рівень невизначеності і підвищити ефективність інвестицій. Адаптація моделі CAPM до нових економічних реалій, врахування макроекономічних факторів і поєднання її з іншими фінансовими методами значно підвищує точність оцінки інвестиційних ризиків і дає можливість здійснювати більш обґрунтовані фінансові рішення, навіть у умовах високої економічної нестабільності, що є важливим аспектом для успіху інвестиційної діяльності в майбутньому.Item Фактори впливу та методи їх дослідження в процесі стратегічного аналізу(Видавничий дім «Гельветика», 2024) Довбня, Світлана Борисівна; Пономаренко, Руслан ВалерійовичUKR: Метою статті є удосконалення стратегічного аналізу з урахуванням сучасних тенденцій розвитку суб’єктів господарювання. В статті визначено сутність стратегічного аналізу як комплексного дослідження стану зовнішнього та внутрішнього середовища підприємств. Виділено та охарактеризовано основні підсистеми внутрішнього середовища, до яких відносяться: маркетинг, інновації, фінанси, виробництво, персонал та управління. Зовнішнє середовище розглянуто у складі двох підсистем: дальнє зовнішнє середовище і ближнє зовнішнє середовище. Визначено доцільні аналітичні напрямки дальнього зовнішнього середовища: демографічний, економічний, природньо-географічний, техніко-технологічний, політичний, соціокультурний, міжнародний. Основними складовими ближнього зовнішнього середовища є: конкуренти, постачальними, споживачі, маркетингові посередники, фінансово-кредитні інститути. Наведено порівняльну характеристику специфічних методів стратегічного аналізу: PEST, SWOT, SPAcE, SOAR тощо. Виконані дослідження сприятимуть підвищенню об’єктивності та якості стратегічного аналізу.Item Kinetics of Solidification and Crystallization of Liquid Axial Zone of Fe-C Alloys in Cylindrical Molds(The Katowice Branch of the Polish Academy of Sciences, Poland, 2024) Khrychikov, Valerii Ye.; Semenov, Oleksandr D.; Aftandiliants, Y.; Gnyloskurenko, S.; Semenova, Tetіana V.; Meniailo, Helena V.ENG: According to the results of digitization of the experimental studies carried out in the past concerning Fe-C alloys solidification in cylindrical molds of castings with a carbon content of 0.04%, 0.1%, 0.4%, 0.93%, 1.42%; 2.44%, 3.28%, 4.45%, 4.83% and their subsequent interpolation in the range of 0.04 ÷4.83%С there were obtained the curves of the advancement of the pour point, liquidus and solidus in the coordinates of the relative thickness of the solidified metal layer x/R and the parametric criterion τ/R2. Their usage is proposed for the development of modes of physical and chemical influence on the liquid metal in the axial zone of the casting after solidification of its calculated layer. Calculation of the mass of modifiers or deoxidizers for introduction into the axial zone was performed in relation to the total mass of metal in the liquid and liquid-solid zones of the casting. The technique for calculating the mass and time of introduction a graphitizing modifier into the axial zone of rolling rolls made of hypereutectoid steel with 1.7%C is proposed to reduce the negative impact of cementite, chromium and molybdenum carbides on the structure of the axial zone of the rolls. The obtained curves can also be used to assess the accuracy of computer modeling of the processes of Fe-C alloys solidification and further adaptation of mathematical models by the correction of thermophysical coefficients, the values of which are not always known in the liquidus-solidus temperature range.Item Теоретичні засади управління на основі OKR в контексті мотивації персоналу(Видавничий дім «Гельветика», Одеса, 2024) Довбня, Світлана Борисівна; Письменна, Олександра Олександрівна; Письменний, Руслан ВолодимировичUKR: У статті розглянутий підхід оцінки результативності та мотивації персоналу, що базується на розробці та впровадженні OKR (від англ. Objectives and Key Results – цілі та ключові результати). Проаналізований наявний досвід щодо визначення підходу OKR різними авторами. Визначені характерні ознаки підходу OKR та його відмінності від KPI (від англ. Key Perfomance Indicators – ключові показники ефективності). Сформульовані принципи підходу OKR та детально розглянута їх сутність. Визначені переваги та недоліки застосування підходу OKR та надані рекомендації щодо можливостей його використання на практиці. Визначено, що управління на основі OKR передбачає необхідність розробки та впровадження багатокомпонентної системи матеріальної мотивації персоналу, що включає як і винагороду за досягнення OKR, так і інші складові винагороди, наприклад, розвиток компетенцій.Item Оцінка ефективності онлайн-торгівлі споживчими товарами(Видавничий дім «Гельветика», Одеса, 2024) Семенова, Тетяна Валеріївна; Стрельніков, Є. О.UKR: Стаття присвячена актуальним питанням оцінки ефективності онлайн-торгівлі споживчими товарами. Розглянуто формулювання сутності поняття «онлайн-торгівля» та її місця в електронній комерції. Охарактеризовано основні методичні підходи оцінювання ефективності онлайн-торгівлі на ринку кінцевих споживачів. Запропоновано використання методики оцінки ефективності онлайн-торгівлі, яка враховує специфіку збутової діяльності фірми, її орієнтацію на ринок В2С, розмір та організаційну форму фірми та фактори зовнішнього ринкового середовища тощо. Обґрунтовано використання показників задля комплексної оцінки ефективності онлайн-торгівлі споживчими товарами. Виконано оцінку ефективності онлайн-торгівлі конкретного Інтернет-магазину за запропонованою методикою з урахуванням його особливостей.Item Трансформація концепцій HR-менеджменту: від локальних теорій до сучасного діджитального підходу в управлінні людським капіталом(Видавничий дім «Гельветика», 2024) Довбня, Світлана Борисівна; Письменний, Руслан ВолодимировичUKR: Стаття присвячена дослідженню розвитку та трансформації концепцій HR-менеджменту, їх поступової еволюції. Систематизовані основні теорії та ідеї науковців, починаючі з XVII ст. до сучасного періоду. Проаналізовані класичні концепції управління персоналом з урахуванням їх еволюції. Виділені та описані структурні компоненти людського капіталу в сучасному світі на основі узагальнення підходів до його визначення. Запропоновано та обґрунтовано виділення нової концепції управління персоналом та підходу, який почав формуватися на початку XXI ст. та продовжує інтенсивно розвиватися, – концепція діджиталізації в управлінні людським капіталом (діджитальний підхід). Представлені переваги, недоліки та ризики використання діджитального підходу в управлінні людським капіталом. Наведені приклади використання діджитал-технологій при реалізації основних HR-процесів.Item Обґрунтування підходу щодо формування каналів продажів для торгівельних площадок(Український державний університет науки і технологій, Дніпро, 2024) Семенова, Тетяна Валеріївна; Ляшенко, Максим АнатолійовичUKR: Мета. Стаття присвячена актуальним питанням оцінки ефективності каналів продажів для торгівельних площадок. Наведено та охарактеризовано основні канали продажу спо-живчої продукції у сучасних умовах. Методика. Пропонується обирати канали продажу з урахуванням цілей фірми, які розглянуті окремо. Враховується також етап існування фір-ми та товару. Метод дає змогу своєчасно обґрунтувати та реалізувати управлінські рішен-ня для підвищення ефективності функціонування фірми. Наукова новизна. Розглянуто вплив різних факторів (цілі, етап існування, цільова аудиторія, унікальна торгівельна про-позиція тощо) на вибір оптимальних каналів збуту споживчої продукції. Результати. За-пропоновано використання каналів продажів, які дозволяють досягти поставлених цілей з урахуванням цільової аудиторії. Для тестування обраних каналів пропонується викорис-тання показники ефективності, налаштування рекламної кампанії та робота з клієнтами. Практична значимість. Удосконалено методику вибору оптимальних каналів продажу споживчих товарів. Запропонована методика може бути використана виробничими та то-ргівельними фірмами з метою покращення ефективності збуту.Item Розвиток стратегічного планування: історичні етапи та сучасні риси(ФОП Лібуркіна Л. М., 2023) Довбня, Світлана Борисівна; Пономаренко, Руслан ВалерійовичUKR: Метою статті є дослідження еволюції стратегічного планування, обумовленого посиленням впливу зовнішнього середовища на діяльність підприємств, та обґрунтування напрямів його подальшого розвитку в умовах турбулентного сучасного етапу. Розглянуто розвиток стратегічного планування під впливом зовнішнього середовища: від зародження на початку ХХ століття у вигляді бюджетування до його сучасного інноваційного етапу. Виділено три хронологічні періоди розвитку стратегічного планування та, відповідно, три його види: конкурентний, системний, партнерський. Їх виокремлення виконано на основі зміни сутності, методів та результатів стратегічного планування, які відбулися під впливом динаміки зовнішнього середовища, а також поглядів та реакцій на нього підприємства. Охарактеризовано основні риси кожного з видів. Конкурентний вид стратегічного планування належить до періоду зростання обсягів виробництва та загострення конкуренції та спрямований на формування конкурентних переваг підприємства і підсилення його ринкової позиції. Системний вид відрізняється розвитком і систематизацією методів стратегічного планування та формуванням процесу цієї діяльності. Головну увагу приділено сучасному (партнерському) етапу та його характерним рисам, до яких належать: необхідність своєчасної реакції суб’єктів господарювання на прискорення темпів змін зовнішнього середовища; інноваційність; всеосяжна диджиталізація; пріоритет розвитку людського капіталу; орієнтація на принципи сталого розвитку та соціально-орієнтований менеджмент; і, безумовно, зростання значущості партнерських відносин. Диджиталізація розглянута як з позицій її зовнішнього впливу на діяльність підприємства (зовнішня диджиталізація), так і внутрішнього прояву (внутрішня диджиталізація). Зовнішня диджиталізація спонукає підприємство розвивати інформаційні компетенції. Внутрішня диджиталізація забезпечує підвищення ефективності діяльності підприємства, створення конкурентних переваг, розвиток інноваційності. Виявлено та систематизовано фактори зовнішньої та внутрішньої диджиталізації. Визначено основні способи побудови партнерських відносин із суб’єктами зовнішнього середовища. Сформульовано головні напрямки розвитку методичного інструментарію стратегічного планування на сучасному етапі.Item Дослідження фінального етапу формування сучасної податкової системи(Видавничий дім «Гельветика», 2023) Педько, Андрій Борисович; Маряниченко, Богдан ВалерійовичUKR: Стаття присвячена дослідженню фінального етапу формування сучасної податкової системи. У попередній авторській статті з даної тематики були визначені чинники, які мали вплив на процеси формування податкових механізмів першої половини XX століття. Ця ж публікація має на меті дати комплексну характеристику фінальної стадії формування сучасної системи оподаткування, що припала на другу половину XX століття. При цьому були враховані певні політико-економічні обставини, в яких знаходилися післявоєнні країни Західної Європи, а також Сполучені Штати Америки. Аналіз цих обставин і чинників дає змогу суттєво доповнити розуміння причин нинішнього падіння ефективності світової податкової системи. Існуючі дослідження зазначеної проблематики здебільшого сфокусовані на процесах глобалізації світової економіки та оцінці її впливу на функціонування фіскальних механізмів. При цьому обмаль уваги приділяється аналізу багатьох інших чинників, які у той період мали першочергове значення для розбудови системи оподаткування, котра із невеликими трансформаціями існує і по сьогодні. З цією метою нами було проаналізовано взаємозв'язок філософських, політико-економічних і соціальних поглядів досліджуваного періоду в контексті політики державного патерналізму в сфері оподаткування. Дано оцінку науковим працям деяких видатних європейських і американських вчених, які стали теоретико-методологічним підґрунтям нових на той час механізмів оподаткування. Дослідження проведено із застосуванням низки загальнонаукових і спеціальних методів.Item Дослідження початкового етапу формування сучасної податкової системи(Видавничий дім «Гельветика», 2023) Педько, Андрій Борисович; Маряниченко, Богдан ВалерійовичUKR: Стаття присвячена аналізу початкового етапу формування сучасної системи оподаткування, який припадає на першу половину XX століття. Проаналізовано взаємозв'язок філософських, соціальних, бізнесових поглядів цього періоду із чинниками формування податкової системи. На досвіді Франції проілюстровано економічну ефективність податкової реформи 1956 року, що передбачала, насамперед, заміну податку з обороту податком на додану вартість. Розрахунками динаміки індексу інфляції у Франції у 1955–1975 рр. перевірено і поставлено під сумнів поширену думку про те, що ПДВ (на відміну від податку з обороту) сприяє зниженню цін товарів для кінцевих споживачів. Проаналізовано взаємозв’язок між втратою податкових преференцій французькими компаніями (внаслідок імплементації ПДВ іншими європейськими країнами) і темпами зростання ВВП Франції. Визначено фундаментальний чинник, що вплинув на зміст і характер сучасної системи оподаткування. Дослідження проведено із застосуванням загальнонаукових і спеціальних методів, зокрема: аналізу і синтезу, індукції і дедукції, абстрагування і конкретизації, системного аналізу, порівняння, групування, розрахунку відносних величин, графічного методу.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »